حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

رزومه کامل محمدرضا جودت

 

مهندس محمدرضا جودت
تاريخ و محل تولد: 1318/ اردبيل

. فوق ليسانس معماري از دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي1351 ، مديرعامل شركت مهندسين مشاور جودت و همكاران
. عضوهيئت علمي دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي 1351
. صاحب امتياز و مدير مسئول فصلنامه ي "معماري ايران" ، از سال 1378، انتشار نخستين شماره: مردادماه 1379
. سردبير مجله "معماري و شهرسازي" ، از 1374 تا شهريور ماه 1379
 

.......................................................................................................................


جوايز :

- برنده اول طرح مسابقه اي ، آموزشكده پزشكي و پيراپزشكي سمنان ؛ 1362
- برنده سوم طرح مسابقه اي ، شهرك مسكوني واوان ؛ 1363
- برنده اول طرح مسابقه اي ، ساختمان مرمرمشهد ؛ 1375
- برنده اول طرح مسابقه اي ، ميدان ا... شيراز؛ 1376
- برنده سوم (مشترك) طرح مسابقه اي آتي سنتر، تهران ؛ 1383

انتشار 7 جلد كتاب درسري مجموعه مقاله هاي معماري و شهرسازي ، از 1370 با عنوان هاي:

1- تو معماري را ترسيم مي كني ولي من آن را مي سازم.
2- معماري ديكانستراكشن – معماري ديكانستراكتيويست .
3- نو مدرن ها كجايند؟
4- معماري قديم و جديد ژاپن.
5- ده پرسش از هشت معمار.
6- شش مفهوم در معماري معاصر.
7- فرامعماري ؛ فضا ها درعصر الكترونيك.

تجربه هاي معماري :

- آموزشكده پزشكي و پيراپزشكي سنندج / 1368-1363
- آموزشگاه حرفه اي منابع طبيعي چالوس / 1363
- طرح جامع كوي شركت زغال سنگ كرمان ، شامل طرح هاي: آموزشگاه معدني وآزمايشگاه زغال
– بيمارستان تختخوابي – ساختمان اداري مركزي شركت – مجتمع مسكوني سازماني پزشكان و پرستاران
– مجموعه تفريحي ورفاهي كوي ومهمانسراي كوي / 1365 / پروژه
- مجتمع فرهنگي وهنري ، چهارتيپ / 1366
- خوابگاه دانشجويي ، سنندج /70- 1368
- دانشكده پزشكي سمنان / 77- 1368
- آزمايشگاه كنترل كيفي موادغذايي و دارويي – 1368 / پروژه
- دانشكده پزشكي سنندج / 1369
- طرح شهرك تحقيقاتي كاوش / 1370 / دردست اقدام
- سلف سرويس سمنان / 77-1370
- دانشكده پرستاري ومامائي ، شاهرود / 1371 / پروژه
- مركز تحقيقات برق والكترونيك ، تهران / 1372 / پروژه
- فرهنگستان جمهوري اسلامي ايران (مسابقه) / 1372
- برج (42 طبقه ) تجاري اداري ايرتويا ، تهران / 1374 / پروژه
- برج (40 طبقه ) مسكوني ، ايرتويا ، تهران / 1375 / پروژه
- مجتمع مسكوني چالوس (مسابقه) 1375 / پروژه
- ساختمان بانك توسعه صادرات ايران (مسابقه) / 1376
- ساختمان اداري وفرهنگي مركزي سازمان تبليغات اسلامي – تهران 1376
- ساختمان مرمر– مجتمع تجاري ، اداري ، هتل آپارتمان / مشهد / 1376 (پروژه)
- برج هاي مسكوني چالوس / 1376 (مسابقه)
- ميدان ا... شيراز ، 1376 ، (مسابقه)
- موزه فرهنگ جهاني ، سوئد (مسابقه) / 1377
- مجتمع فرهنگي و هنري بيجار / 1377
- مجتمع مسكوني سازماني نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، تهران / 1378
- برج هاي مجتمع مسكوني ، اداري وتجاري ايرانا ، تهران / 1378 / پروژه
- ساختمان اداري فرهنگي مركزي سازمان تبليغات اسلامي تهران / 1381 / پروژه
- مجتمع اداري (بانك) ، منطقه ويژه پتروشيمي / 1381
- سالن آمفي تئاتر بندر عباس / 1381
- مجتمع فرهنگي و هنري ،ايلام / سرابله / 1381
- ساختمان مركز جامع توان بخشي ايلام / 1381
- حسينيه ايلام / 1382
- ساختمان آموزشي و پژوهشي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان هرمزگان ، بندرعباس / 1382شهرك 20 هزار نفري سنجان اراك / 1384 / (مسابقه)
- مجتمع زيتون گنبد / 1384 / (مسابقه)
- تجربه هاي شهرسازي: طرح جامع و تفضيلي شهر برازجان 70-1365
- طرح جامع و تفضيلي بندرگناوه 70-1366
- طرح هاي هادي روستايي:بردخون ، دالكي ، ولايت جم ، (استان بوشهر) ، 1368

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:۱٩ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸٥
تگ ها :

مصاحبه با محمد رضا جودت

متن مصاحبه با معمار ارجمند ایرانی « محمدرضا جودت » پیرامون تطابق هنر مفهومی با معماری مفهومی ـ بخش اول

این مصاحبه در راستای پژوهشی با همین عنوان در دفتر معماری جودت و همکاران انجام شده است .

س:در مطالعه تطبیقی بین دو اثر معماری «موزه یهود برلین» دانیل لیبسکیند و اثر معماری موشه سفدی در اورشلیم با بحث «هنر مفهومی» مواجه شدم ،سوالی در ذهنم پیش آمد که افتراق بین هنر مفهومی و معماری مفهومی در چیست ؟

جودت: البته این موضوعی است که در که در مجله شماره 6 «معماری ایران» به آن اشاره شده است که از یک نظر بحث خاتمه یافته ای است که موضوع آن به دهه ی 60 الی 70 بر می گردد و به طورکلی چیزی به نام هنر مفهومی جانیفتاده است ولی در ایران کمی دیرتر تعدادی افراد دنبالش را گرفتندوتا امروز نیز آن را به نحوی ادامه می دهند ولی عملا می توان گفت که به بن بست برخورد و اشاره ی معمارانه ای هم که می کنید من تابه حال نشنیده ام که موزه یهود لیبسکیند یک کار معماری مفهومی باشد .

س: من در مقالاتی که از دانشگاه هاروارد خوانده ام که این نسبت را به کار لیبسکیند داده اند و آن را معماری مفهومی تلقی کرده اند .

ج:تنها چیزی که من از این ساختمان شنیده ام این است که طرح شکسته طرح ستاره داوود است که آدم هرچقدر دقت می کند متوجه ی چنین چیزی نمی شود یعنی اگر لیبسکیند یک چنین ایده ای را داشته است مسلما در حد ایده مطرح می شود ،نه درحد یک مفهوم . لیبسکیند ستاره داوود را دیده است و ایده ای به ذهنش رسیده است که حجم موزه را به این ترتیب بشکند .بحثی که همواره مطرح است در واقع خود ایده است که چه مسایلی همواره تا پایان طرح از بین می رود،ممکن است یک طراح ازیک چیزی ویا یک عنصر طبیعی یا غیرطبیعی یا هرچیزی که به ذهنش می رسد ،ایده ای بگیرد وکارش را شروع کندوآن تا حدودی که در تجربه و عمل وارد شده است خودبه خود هم از بین می رود(استمراری که تضاد درکارش دارد از بین می رود) مال او هم ممکن است که چنین چیزی بوده ولی حالا بگوییم که بابت همین است آیا این هم می توانیم بگوییم که مفهوم است، یعنی چه چیزی را می رساند ؟

س: شیوه ی بیان کانسپچوالیست ها به طور خاص نمی تواند معماری باشد ،آیا عکاسی یا مجسمه سازی هم بوده ؟آنها از چه ابزاری برای بیان ایده هایشان استفاده می کنند ویا برای شکستن این ایده ها؟البته خود لیبسکیند ادعا می کند که کارش یک هنرمفهومی است یعنی موزه فقط یک موزه نیست بلکه خود ، خویش را تعریف می کند .

ج:این تعریفی که می کنید باز مارا به معماری مفهومی نزدیک نمی کند ، قبل از این هم آیزنمن به این نکته اشاره کرده ودرکتاب مرحوم مزینی هم مطرح شده است که نمی توانند دراین موزه آثاری را به نمایش بگذارند بلکه هدف این است خود ساختمان را به نمایش بگذارند و مهم نیست که نور آفتاب اذیت می کند و تابلو را نمی توان به نمایش گذاشت، او یک قدرت وپایگاهی دارد که می تواند چنین کاری بکند و این به عنوان یک هنرمفهومی مطرح نمی شود .من با جمله ای معروف در کتابی از فیلیپ جانسون برخورد کردم ، این بود که « هنگامی که می گویند معماری مفهومی یا مفهوم در معماری چیست، من نمی فهمم». معماری همیشه تلاشش بر این بوده که یک تناسبات جدیدی را خلق نماید وبالاخص خودش هم اضافه می کند که منظور یک کار خیالی نیست . تلاشش خلق فضای جدید و نو است با تناسبات جدید و این باز بر می گردد به همان تلاش وکوشش ایده ای که به ذهن معمار می رسد نسبت به آن چیز .منظورم این است که شروع این کار راکه نقاشی است در نظر بگیریم ، می بینیم که به نتیجه ای نمی رسند،پس نمی تواند تعمیم پیدا کند و بیاید در معماری هم مطرح شود . شما کارهای نقاشی هنرمندان ایرانی را ببینید ممکن است فرد آنها بفهمد یا نفهمد . موقعی که می فهمد ،قضیه به کی تمام شده است ،مثل این است که فردی به جای اینکه چیزی را نقاشی کند ،آن را بیان نماید . موقعی هم که نمی فهمد ولی باز پرس وجو می کند و آن را در می یابد ،باز برمی گردد به همان حالت ، قضیه تمام می شود ،یعنی آن اثر را شما نمی توانید بعدا تعقیب کنید ،یعنی بک اثرهنری نمونه ی کلاسیکش را در نظر بگیرید تا نمونه ی مدرنش ، بارها می توانیم نگاه کنیم و هر زمان ممکن است یک چیزهایی در آن کشف نماییم و آن را وادار به تفکری بکنیم ولی هنرمفهومی می گوید مثلا من جریان آب را این گونه می بینم ولی این گونه شد ،پس تمام می شود و می رود و چیزی باقی نمی ماند .

ادامه دارد....

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸٥
تگ ها :

ترجمه : مرکزمعماری دانیش ، کپنهاگ ، دانمارک

                              

DANISH ARCHITECTURE CENTER, Copenhagen, Denmark

_با موضوع برج رویایی   Dream of Tower

            

این مرکز معماری حول سه موضوع سازماندهی شده است :

1-   یک دید کلی تاریخ گرا از رویاها و تصورات

2-     یک تجربه احساساتی از افق مریی شهر جهانی

3-     یک تجربه فیزیکی از بودن درون یک آسمانخراش

                       

ساختمان مجموعه دارای سه فضای نمایشگاهی ، اتاق های اداری و خدماتی ... است.

شیوه ارایه و نمایش پروژه های معماری  : ماکت ها روی باکس های شیشه ای قرار گرفته و شیت های معرفی بنا روی دیوار نصب شده اند. 

                      

اولین سالن نمایشگاهی بر" تصور همیشگی بشر در ساختن رو به بالامتمرکز" است. از برج بابل تا طرح نورمن فاستر برای برج هزاره . موضوع این بخش بر ساختمان هایی استوار است که رویای رسیدن به آسمان را نمایش می دهند، ساختن بهترین و بلندترین...

در یک گوشه از نمایشگاه  بازدیدکنندگان می توانند مدل تماشایی برج تاتلین( کانستراکتیویست روس ) را تماشا کنند. این پروژه پیشنهاد اتحاد جماهیر شوروی برای یک آسمانخراش در نمایشگاه جهانی 1919 بود.

  

 

دو مین سالن نمایشگاهی " ساختمان های بلندمرتبه همراه با منظر اطرافش در شهر " را نمایش می دهد . همه ماکت ها به مقیاس 1:200 هستند تا به بازدیدکنندگان یک احساس واقعی از خودشان چنانکه باید و شاید دهند.

                          

سالن نمایشگاهی سوم بر " مهندسی و تکنولوژی ساخت " برای ساخت مهمترین ساختمان های بلند مرتبه متمرکز است . از موضوعات دیگر این سالن نمایش می توان به " ابتکار بر روی آسانسور ، ایمنی در مقابل زلزله ، مصرف انرژی ، اقلیم و ..." اشاره کرد . در این بخش می توان جزییات نادر و حقایق را فرا گرفت : نظیر ساختمان امپایر استیت در نیویورک که در آن از 3194547 لامپ روشنایی استفاده شده است و MARY'S AXE  درلندن که می تواند حمل و نقل عمودی 378 نفر را همزمان مدیریت کند . *

                      

ا*این مطلب برگرفته از سایت www.arcspace.com  که توسط حسام عشقی صنعتی ترجمه شده است.

این مطلب تا کنون در هیچ سایت اینترنتی درج نشده و استفاده از این مطلب منوط به اجازه از نویسنده این وبلاگ می باشد . 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٤٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۳٠ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

معماری ماسوله

                                

                    

نچه امروز بيش از هر چيز ديگر توجه جهانگردان و گردشگران داخلي را به خود جلب مي كند ؛ معماري ، بافت و تركيب سنتي منازل ماسوله است. بافت کالبدی روستا از لحاظ جهت استقرار به موازات خط تراز شیب کوهپایه ، در چندین طبقه متوالی ، رو به سمت آفتاب و پشت به صخره قرار گرفته است. همجواری خانه ها شاخص ترین ویژگی های معماری ماسوله است. این همجواری به گونه ای شکل گرفته که خانه ها را زنجیروار و به هم پیوسته در امتداد شیب طبیعی زمین قرار داده است. طبقات با داشتن عملکردهای متفاوت نظیر بازار ، مسکونی و... پیوسته با یکدیگر در ارتباط اند ، نزد اهالی ماسوله نیز این ارتباط به گونه ای در فرهنگ میهمان نوازی آن ها جلوه گر است ، بطوریکه اهالی به عبارت « حیاط من ، بام خانه همسایه » صحه می گذارند. 

خانه هاي ماسوله اغلب داراي دو طبقه است. هر خانه در مجموع از دو قسمت تشكيل شده است :

قسمت زمستاني؛ قسمت زمستاني منازل را درزبان محلي "سومه" مي نامند.

سومه از اتاقي كوچك كه معمولاً در عقب خانه جاي دارد و از نور چنداني برخوردار نيست ، شكل گرفته است. تنها نقطه ي نورگير آن روزنه اي است به نام "لون". در وسط اين اتاق كوره اي كه از آن براي آشپزي و تهيه غذا و همچنين تأمين گرما استفاده مي شود ، تعبيه شده است. در گرداگرد اتاق طاقچه هايي ساخته شده كه ظروف گوناگون چيني و مسي بر روي آن جا مي گيرد.

قسمت تابستاني ؛ يا اتاق پيشخوان ، داراي پنجره هاي ارسي چوبي و بالارو است. اين پنجره ها داراي گره هاي چيني هندسي است و با شيشه هاي رنگارنگ تزيين مي شود.

بعضي از خانه ها علاوه بر پيشخوان ، اتاقكي بر بام منزل دارند كه به زبان محلي به آن "برج" گفته مي شود. اين اتاق تنها در تابستان مورد استفاده قرار مي گيرد. در اتاق پيشخوان طاقچه هاي جانبي ديده مي شود. بام هر منزل در ماسوله متمايل به كوه ساخته مي شود و قسمت پيشين منازل بر عقب آن مسلط است. "*

*این متن از فصل سوم رساله پایان نامه ی کارشناسی حسام عشقی صنعتی آورده شده است .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:٥۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

معماری ایرانی،در سخن سه نسل از معماران صاحبنظر

 - مرحوم استاد محمد کریم پیرنیا
- نادر اردلان
- داراب دیبا
- مرحوم سید هادی میرمیران

سوال:اگر بنا بود از میان آثار ارزشمند تاریخ معماری ایران آثاری را به عنوان معرف تمام عیارهنر معماری ایران برگزینید،کدام آثار را انتخاب می کردید؟
-پیرنیا:در هر کدام از شش شیوه ی تاریخ معماری ایرانی یک شاهکار هست.اما به یاد می آورم که مرحوم مهندس فروغی تعریف می کردکه یک بار در بوزار پاریس مسابقه ای برگزارکردند و از همه پرسیدند که اگر بخواهید خوش تناسب ترین ساختمان جهان را معرفی کنید،چه بنایی را انتخاب می کنید؟که گنبد قابوس برنده شده بود.باید هم میشد،چون حتی کسانی مثل پسران چنگیز هم گفته بودند"این بنا را خراب نکنید،بگذارید باقی بماند تا معلوم شود ما چه چیزهایی را خراب کردیم."
و در واقع این بنا بدون هیچگونه تزئین ،گچبری و ... مظهر تناسب و زیبایی است.
از دیگر شاهکارهای معماری ایرانی نیز می توان به گنبد سلطانیه که البته مجموعه ی کاملی بوده و حالا دیگر نیست اشاره کرد.ساختمان های دوره صفوی مثل کاروانسرای مادر شاه،مدرسه مادر شاه(مدرسه چهار باغ)،بازارچه بلند و همچنین باغ سازی ایرانی نیز در معماری ایرانی متمایز می باشند.
-نادر اردلان:مجموعه ی بازار اصفهان و کاخ- بازار که از میدان کهنه و مسجد جامع سلجوقی متعلق به قرن پنجم شروع می شود تا میدان نقش جهان (قرن دهم) ادامه می یابد و از طریق محورهای دوگانه ی چهارباغ صفوی به پل الله وردیخان وچهار باغ خواجوبه پل زیبای خواجو که نقطه ی اوج این حرکت است و سپس به زاینده رود میرسد.کل این مجموعه ی شهری عالیترین نمونه ی خطی یک نظام مثبت در جهان است که بیش از صد و پنجاه بنا و چهار باغهای مهم را در یک دوره ی بیش از ششصد ساله به یکدیگر پیوند می زند.این مجموعه محل گردهمایی مردم و نمونه ی کاملی است که انواع خدمات مورد نیاز زندگی را به طرزی مبتکرانه و استثنایی و به یادماندنی در خود جامیدهد.
- داراب دیبا: در کل سه اثر زیر را بدون درنظر گرفتن اولویت خاص میتوانم مطرح کنم.
ساختمان هشت بهشت (اصفهان) به علت تنظیم ارتفاعات با گشایشهای فضایی برای بوجود آوردن نماهایی از درون به منظره ی اطراف و طبیعت؛نظام هندسی استثنایی ؛عبور از هندسه ی رابط و میانه به مرکزیت که یکی از ویژگی های مهم طراحی معماری ایران است.
- میدان نقش جهان به علت تداوم فضای شهری و عبور از فضای کلان در جهت به وجود آوردن شاخص شهری؛
- باغ فین کاشان به علت نظام هندسی و تداوم بنا با باغ،حظور آب و گیاه در هماهنگی با نظام کلی.
- سید هادی میرمیران:در میان آثار ارزشمند تاریخ معماری ایران،به نظر من چند اثر در منتهای کمال و زیبایی، مبانی و اصول معماری ایرانی را منعکس می کنند که عبارتند از:تخت جمشید،طاق کسری،گنبد قابوس،مسجد جامع اصفهان،آرامگاه الجایتو،ارگ علیشاه(مسجد جامع تبریز)،مسجد جامع اصفهان،مسجد شیخ لطف الله ،سی و سه پل،پل خواجووعمارت هشت بهشت.ولی اگر بخواهیم از میان این آثار تنها یک اثر را برگزینیم،ترجیح میدهم که مسجد امام اصفهان را انتخاب کنم.این اثر براستی تمامی اصول و ارزشهای معماری ایران را در خود دارد و اگرچه از نظر احجام تشکیل دهنده ی آن و ترکیب این احجام کم نظیر است،آنچه در این بنا شگفت آور و به طور قطع بی نظیر است،همانا فضای بدیع و مسحور کننده ی آن و تنوع و ترکیب مافوق تصور این فضاهاست.در مراتب بعدی می توان به سی و سه پل اصفهان و ارگ علیشاه تبریز اشاره کرد.
(برگرفته از مجله ی آبادی،سال پنجم ،شماره ی نوزدهم،زمستان هفتاد و چهار)
  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

 

رم کولهاوس در جایی گفته یا نوشته است:

"Where there is nothing everything is possible, where there is architecture nothing (more) is possible"

«هر جا چیزی (معماری) نباشد، هر چیزی ممکن است، و هرجا معماری باشد، چیز دیگری ممکن نیست».

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٧ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

عبور از متن و رسیدن به معماری

کاظم برآبادی

پرداختن به اندیشه های نو در بستر زمان از ویژگی های دانش ترجمه است؛ از این رهگذر ترجمه از قالب یک فعل ابزارمنشانه خارج شده و به یک «طی طریق» هدفمند تغییر سمت می دهد. هنر ایران نیز با توجه به دگرگونی های عصر مدرن دست دوستی به سوی اندیشه های نابی که از ورای زبان های غریبه می آمدند، دراز کرد تا بیش از پیش به تازه شدن در کنار بزرگ شدن و رسیده شدن توجه کند. معماری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره دانش ترجمه به کمک معماران ایرانی شتافته تا آنها نیز اندیشه های نو جهانی را در تجربتی متنی دریافت گر باشند. نکته قابل توجه در ترجمه متون معماری دقت در پتانسیل و کنش خود ترجمه است که می تواند به معماران ما در سرایت بینش های خلاقانه معمارانه کمک یار باشد.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

عکسی ويژه ی داوطلبان گرامی و کوشای کنکور کارشناسی ارشد معماری

                                    

چند روز دیگر مرحله اول کنکور کارشناسی ارشد معماری سال۸۶ بصورت تستی برگزار خواهد شد . این بهانه ای شد تا تصویری که در مرداد۸۵ تهیه کرده ام را برای داوطلبان کنکور امسال نمایش دهم تا از هم اکنون به فکر مرحله دوم یا همان آزمون اسکیس معروف باشند .

همت بدرقه راهتان ....

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٠ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

ایده ی طراحی مرکز معماری ایران

طرحی که برای مرکز معماری ایران در تهران ارائه دادم :

           

                   

ایده ی طراحی مرکز معماری ایران (مکالمه) است . مکالمه یا conversationگفتگویی دوطرفه است . سرانجام یک گفتگوی سودمند ، یک مفهوم است ، مفهومی که قبلا وجود نداشته بلکه تولید شده است و به مفاهیم پیشین افزوده خواهد شد ، اطلاعات پایه را بسط داده و لبه ی علم را جلوتر خواهد برد . این یک تولید است ، یک ظهور است و یک زایش ...

احجام از (درون) یک حجم پایه (برون) می آیند و به اصطلاح زایش می یابند .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:۱٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

طراحی (مرکز معماری ایران)

                 

                  

این تصاویر طرحیست که برای درس طرح ۶ با موضوع ( مرکز معماری ایران) ارائه کردم ،البته هنوز نتیجه اش اعلام نشده است .

سایت پروژه : تهران ، جنوب شرقی پارک لاله

مساحت : ۳۹۰۰ مترمربع

طراح معماری و طراح شهری:حسام عشقی صنعتی

مدل سازی کامپیوتری:حسام عشقی صنعتی

فعالیت ها :

- مسابقات معماری

 بانی : مرکز معماری  ، دبیرخانه (گیرنده آثار پست شده ) ، انتخاب داوران ، هیئت داوری ، قضاوت ، بخش معرفی آثار برتر ، نمایش فیلم 100 ثانیه ای ، نمایش کل آثار + نمایش آثار معماری

- مطالعات و تحقیقات معماری

کتابخانه ، کتب معماری 10 سال اخیر + سفارش کتب قبل از دهدی اخیر + جستجوی اینترنتی + آرشیو نقشه های بناهای معاصر ایران و جهان (100 سال اخیر) برای پژوهش

-کانون اصناف

بخش ارتباطات ، برگزاری جلسات هفتگی بین انجمن های معماری (مهندسی و دانشجویی) ، ارتباط با شهرداری ها و وزارت مسکن و شهرسازی و دانشکده ها با حضور نماینده معماری مرکز معماری ایران برای تبادل رخدادهای هفتگی هرصنف در حوزه معماری

- سخنرانی

نمایش فیلم های تخصصی معماری بصورت هفتگی در سالن سخنرانی + جلسات سخنرانی و نقدوبررسی آثار معماری + نمایش تکنولوژی ساخت بناهای معماری خصوصا برج های بلندمرتبه برای آشنایی معماران با فناوری روز دنیا

فعالیت اصلی مرکز : گفتگوی اصناف معماری

 

 

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٤٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

هفته پژوهش دانشگاه هنر تهران - تالار جان بزرگی

مقاله ی (نسبت فضاومکان در اثرمعماری )درنشستی تحت عنوان  (پدیدارشناسی مکان) در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش دانشگاه هنر تهران در تاریخ دوم دیماه ۱۳۸۵ توسط بنده ارائه شد و توسط حضار بسیارموردتوجه قرار گرفت.

دکتر اسماعیل بنی اردلان فیلسوف و منتقد مطرح امروز ایران نیز در نشست حضور داشتند .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٢٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

ترجمه ای جدید از دنیای فلسفه

مقاله ای پیرامون نظریات نویسنده و منتقد فرانسوی ( ژرژ باتایGeorges Bataille  )درنشستی تحت عنوان  (تعامل میان فلسفه ومعماری) در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش دانشگاه هنر تهران در تاریخ دوم دیماه ۱۳۸۵ توسط بنده ارائه شد.

با قول مساعدت معاونت پژوهشی دانشگاه قرار است این مقاله در نشریه مجموعه مقالات هفته پژوهش به چاپ برسد .


 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٠٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

مقاله (درك‌ معمارانه‌ و ایدئولوژی اسلامی‌) در مراحل پایانی تالیف است.

در مباحث‌ معماری‌ بحثهای‌ فلسفه معماری‌ رونق‌ خاص‌ خود را دارد. اندیشمندان‌ معماری‌ از منظر خاص‌ خود، به‌ جهان‌ می‌نگرند، دریچه‌ای‌ كه‌ می‌توان‌ آن‌ را «درك‌ معمارانه‌» نام‌ نهاد. نگاه‌ آنها فراتر از دید سه‌ بعدی‌ به‌ جهان‌، و تلفیقی‌ است‌ از ایدئولوژی‌، فلسفه‌، خردگرایی‌ و نیز وجوه‌ مختلف‌ در نظرگاههای‌ مختلف‌. نگارنده‌ در این‌ مقاله‌ بر آن‌ است‌ تا مسأله‌ را بصورتی‌ مبنایی‌ ببیند و از پایه تمامی‌ بحثهای‌ فلسفه معماری‌ و فلسفه‌، یعنی‌ شناخت‌، راهی‌ به‌ شناخت‌ معماری‌، درك‌ معمارانه‌، و شناخت‌ معمارانه‌ بیابد.*

*این مطلب بخشی از مقدمه مقاله (درك‌ معمارانه‌ و ایدئولوژی اسلامی‌) می باشد که هم اکنون توسط حسام عشقی در حال تدوین است . مباحثی کوتاه از این مقاله در مراسم افتتاحیه ی هفته پژوهش دانشگاه هنر تهران در تاریخ دوم دیماه ۱۳۸۵ در نشستی تحت عنوان (تعامل میان فلسفه و معماری) ارائه شد .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٥۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

مقاله ( نسبت فضا و مکان در اثرمعماری) آماده برای چاپ است .

درتاریخ معماری ،ابتدا مفهوم فضا بعنوان وجه مشخصه مدرنیسم مطرح میشودکه (پیشتردر جنبش باروک مطرح شده بود)، همزمان تداوم ودگرگونی که دراحوال گذشته جنبش مدرن وجود داشت نیاز به تکوین و بلوغ را درریشه دواندن درفضا موجب می شد،که همان معنای  مکان ازآن برداشت میشود. درگذارزمان، مفهوم مکان پا به عرصه معماری می گذارد. این ظهوردرمرحله دوم معماری مدرن است که برخلاف مرحله نخست ،برجنبه های عملی زیستن درمکان متمرکز است . نکته درخور توجه و موردتاکید نگارنده آن است که چگونه درگذرزمان واژه فضا به تدریج به واژه مکان تبدیل شده است.

*این پژوهش مشتمل بر سه فصل «معماری وفضا» ، « معماری ومکان» و « نسبت فضا و مکان در اثر معماری» است .

نشریات و مجلات معماری که خواهان چاپ مقاله هستند ، با نگارنده توسط ای میل تماس حاصل فرمایند .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۸:۱٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :

مقاله ( ظهورمکان مقدس) آماده برای چاپ است.

معماری فراتر از امری تکنولوژیک ، وابسته به حضور انسان در جهان است . بنابراین امرقدسی به عنوان اساسی ترین وِیژگی حضور انسان در جهان نسبتی ضروری با معماری دارد . این نسبت از یک طرف با بنا به طور مثال معبد و از طرف دیگر با نیایش و آیین های دینی برقرار می شود.حال این پرسش پیش می آید که بین معماری معابد و قدسیت آنها چه نسبتی برقرار است ؟

به عبارتی دیگر" آنچه نقشی موثر در تجسم بخشیدن به امرقدسی در یک مکان دارد تا چه اندازه به جنبه ی معمارانه ی آن بستگی دارد ؟ "  این پرسش هرچند ازسویی به حوزه ی فلسفه و دین یا الهیات سر می زند ، به طور خاص در نظریه ی معماری مطرح است .

جنبه ی نادیده انگاشته شده ی چنین رابطه ای اینست که آنچه قدسیت یک مکان یا یک معماری را تبیین می کند ، فارغ از تعینات ظاهری و اولیه ی معماری ، به امری ماهوی اشاره دارد . پس پرسش فوق اساسا به ماهیت معماری قدسی باز می گردد که خود ، امری فرا تاریخی است و جنبه های  فرا تاریخی آن را نیز مورد سوال قرار می دهد .

پاسخگویی به پرسش فوق بخشی از پرسش اصلی که "چراوچگونه مکان هایی،مقدس می شود؟" را حل می نماید .  برای نزدیک شدن به پاسخی درخوربرای این پرسش، راه های متفاوتی را می توان متصور شد؛ اما از آن میان شاید صحیح ترین راه این باشد که ابتدا نفس قدسیت و مفهوم امر قدسی تبین شود و سپس با توجه به امر مکان ، رابطه ی آن با فضا را بررسی کرد وآنگاه نگارنده  با جمع بندی این دو موضوع  تلاش می کند تا برای پاسخ دادن به پرسش اصلی ، مسئله ی مکان مقدس را مورد کنکاش قرار دهد .این پژوهش مشتمل بر سه فصل ( امرقدسی، مکان ، مکان مقدس ) است وبراساس طرح تحقیقاتی ضمیمه شده به انجام رسیده است .*

 

* این مطلب، پیشگفتار مقاله (ظهورمکان مقدس) است که در راستای درس حکمت هنر اسلامی دوره کارشناسی ارشد معماری ،توسط بنده ارائه شده است .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۸:٠٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸٥
تگ ها :