حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

مطالعات طراحی معماری ترم جاری با موضوع مسکن در ارتفاع

مقدمه

حسام عشقی صنعتی[1]

پس از سال ها زندگي پراكنده و بدوي نسل هاي بشري، رفته رفته نياز و طبع اجتماعي انسان ها سبب شد هسته هاي مدنيت و كلني هاي انساني[2]  شكل بگيرند و پايه هاي تمدن كهن امروزي پايه ريزي شوند. مصر در كنار رود نيل سرزمين هاي آشور، كلده، بابل، بين النهرين و دشت و جلگه هاي وسيع سرزمين آريايي ايران [3] همه و همه نقطه هايي است كه روي نقشه هاي جغرافيايي اوليه ظاهر و رفته رفته پر رنگ شدند و هويت يافتند و با توسعه زندگي اجتماعي بشري و ساز و كارهاي اقتصادي و بازرگاني و حوزه كاشت و برداشت، گسترش و تزايد آنها ادامه يافت. اين سير تاريخي همچنان ادامه پيدا كرد تا امروز كه ما شاهد قاره هاي پنجگانه كره زمين با شهرها، شهرك ها و روستاهاي و مهمتر از اينها،كلان شهرهاي عظيم روي نقشه جهان هستيم.

در اين قاره ها بافتهاي متفاوتي شكل گرفته اند: از بيغوله و كپرها و حصيرنشين ها و سكونت[4] هاي حاشيه اي و تحميلي كه بگذريم، بافت هاي مسكوني، تجاري، اداري و بازرگاني را در جاي جاي جهان و با گونه گوني بسيار مي بينيم.

امروز خانه هاي ويلايي بزرگ و كهن جاي خود را به الگو هاي كوچك، با متراژ كوچك آپارتماني داده كه در دل برج ها و آسمانخراش هاي عظيم جاي گرفته اند. بازار هاي سنتي و سرپوشيده گلي قديمي با سقف هاي گنبدي و زيبا جاي خود را به پاساژها و مراكز خريد بسيار بزرگ و چند طبقه با آسانسورها و پله هاي برقي داده است. فضاهاي سبز وسيع خانه هاي قديمي، محلات و خيابان ها، جمع و جور شده و در پارك ها و بوستان ها و حاشيه بعضي خيابان ها خلاصه شده است. راه ها و جاده هاي باطراوت و خلوت درشكه رو، سواره رو و پياده رو تبديل به خيابان هاي شلوغ و پرترافيك چند بانده و بلوار ها و بزرگراه هاي وسيع شده است. انسان امروز به جاي پياده روي در حاشيه باصفاي خيابانها و گذر سواره از جاده هاي خلوت، درگير ازدحام، انبوه خيابان ها و بعضا شلوغي اتوبوس هاي پر از جمعيت، بزرگراههاي عظيم و شتاب مترو و ... است. هواي پاك و آسمان آبي و فضاي سرسبز، كم كم به هواي آلوده و آسمان تيره، شلوغ و آغشته به صداها، برق ها و آژير خودرو ها بدل شده است. از زندگي با صفا، خوش و آسوده ديروز خبري نيست و انسان امروز درگير زندگي هاي پرزرق و برق، اما پر درد سر و ناآرام و پر هياهو با دل مشغولي هاي بسيار است.

مواردي چون قطبي شدن شهرها و مناطق مسكوني به شمال و جنوب، چهره كريه وناخوشايند ساختمان سازي و بلندمرتبه سازي بي رويه در سطح شهرها و مناطق، بهم ريختگي بافت هاي مسكوني، نابود سازي محيط زيست بشري و مهمتر غيراصولي بودن و مقاوم نبودن ساخت و سازها در قبال حوادث نامترقبه بخصوص زلزله، ساخت و سازهاي تقليدي، بدون الگوي صحيح و قابل قبول، خارج شدن ار اصول و ضوابط سنتي و نوين در كاربرد مصالح و استفاده صحيح از آن و عدم رعايت سبك سازي در ساخت و سازها و امثال آن مويد سهل انگاري هاي ما در اين باره است.
اما اين همه حاصل سهل انگاري هاي نسل ما نيست. بلكه حاصلي است كه در طول قرون و اعصار فراهم آمده و در عصر حاضر عمده ي آن رخ نموده است.  

 
براي مثال منزل[5] كه محل نزول از مركب و آرامش يافتن و استراحت كردن و نزول يافتن در محل سكونت و خانه بوده است، كم كم به الگوي تحميلي و اجباري تبديل شده كه آشيانه يا جوابگاهي نا آرام و غير متناسب با طبيعت و فطرت انساني است و آسايش او، هويت و فرهنگ او را تحت الشعاع قرار داده. مرحوم دكتر كريم پيرنيا مي گفت در قديم خانه ها را آدم وار[6] مي ساختند، يعني براي سكونت و راحتي انسان. اما تغييرات و تحولات غير اصولي در ساخت ساز و تاسيسات و كاربرد مصالح ساختماني و طراحي، خانه ها را را تبديل كرده به فضايي كه ديگر راحتي و آسايش و لطافت ندارد و تنها سرپناهي است كه به ناچار آن را مي پذيريم و به آن پناه مي بريم. برج های سربه فلک کشیده ی کلان شهرهای امروز جهان و حتی ایران ، ارمغان این تحولات و تغییرات غیر اصولی برای معماری کنونیست .

هدف از ارائه این دست نوشته ، معرفی و تحلیل میدانی طرح پیشنهادی با موضوع " مسکن در ارتفاع " یا برج مسکونی 200 واحده در شهرستان کرج است که توسط نگارنده به انجام رسیده است و مشتمل بر دو بخش است : بخش اول به آنالیز سایت موردنظر طراحی  می پردازد و در آن کلیه موارد ابعاد زمین ، محل وموقعیت آن ، همجواری ها ، دسترسی ها ، دید و منظر ، سروصدا ، شیب و پوشش گیاهی و ... از نظر خواهد گذشت و در بخش دوم به روند ایده ها و نظریه ها و روش های طراحی این مجتمع مسکونی در سه قالب ایده های طراحی ، سازه و تاسیسات ، پرداخته خواهد شد . ذکر این نکته ضروریست که مطالعات ذیل در ابتدای مسیر طولانی طراحی  ( فاز صفر ، یک و دو ) این پروژه ، در حال تکمیل است بنابراین همواره با کاستی ها و نقص هایی همراه  خواهد بود ، نگارنده با کمال میل پذیرای نظرات ارزشمند اساتید و صاحبنظران است .



 - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه هنر[1]

hesameshghi.persianblog.ir

hesameshghi@hotmail.com

[2] - human colonies

[3] - Persian

[4]  - Dwelling

[5] -  comfortable Home

 - مردم واری به معنای رعایت تناسب میان اندان های ساختمانی با اندام های انسان و توجه به نیازهای او در کار ساختمان سازی است .[6] 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٢٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۸ خرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

نماد جنبش متابولیست در شرف نابودی

پس از تخریب برج سونی در اوزاکا، این بار :

برج کپسول - کوروکاوا

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۳:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ خرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

ورزشگاه فوتبال پورتز ماث انگلیس- هرزوگ و دومورن

به نقل از آرک نویز

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۳:٠۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ خرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

طرح ژان نوول در امارات - ابوظبی

لوور ابوظبی

This photo provided Tuesday March 6, 2007 in Paris by architect Jean Nouvel shows a replica of the future branch of the Louvre museum to be built in Abu Dhabi according to an agreement signed Tuesday between the governments of France and the United Arab Emirates.. The Louvre Abu Dhabi project, designed by French architect Jean Nouvel, said to be worth several hundred million dollars, involves a 30-year accord between the two countries that will allow the new museum to display works from the Louvre, the Georges Pompidou Centre, the Musee d'Orsay and the Versailles palace.

(AP Photo/Ateliers Jean Nouvel; Gaston Bergeret)

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:۳۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ خرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

مسابقه ی طراحی - تاريخ فرستادن آثار به دبيرخانه امروز پايان می يابد .

طرحی که با همکاری گروه برای مسابقه ی طراحی مسجد و یادمان شهدای دانشگاه هنر توسط بنده ارائه شد .

در فرصتی مناسب به جزییات طرح .روند شکل گیری ایده ها و نظریه های مورد نظر در سلسله مراتب فضایی کالبد . در یک پست جداگانه می پردازم .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ خرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

اولین نمايشگاه استمرار معماری ايرانی

شنبه 29 ارديبهشت 1386 ، ساعت 4 عصر در نگارخانه هنر گشایش خواهد یافت.

در این نمایشگاه طرحهای دانشجويان كارگاه معماری ايرانی دانشکده معماری سوره ارائه خواهد شد.به گزارش واحد خبر سایت معماران آموزش معماری ایرانی در دوره معاصر با محوریت اصول ، هدف ، کیفیات فضایی و زیبایی شناسی معماری ایرانی با روشی بسیار متفاوت از آموزش رایج در مدارس معماری امروز ، پنج سال پیش در یکی از کارگاههای دانشکده معماری سوره آغاز گردیده است که طرحهای این نمایشگاه محصول این کارگاه هستند.

این نمایشگاه از شنبه 29 ارديبهشت ماه لغایت چهارشنبه 2 خرداد ماه در تالار نگارخانه هنر سوره برگزار خواهد بود.

ساعات بازدید : 

شنبه ،روز افتتاحیه ، ساعت 4 عصر

یکشنبه تا چهارشنبه ، 9 صبح تا 5 عصر

نشانی :

تهران ، خيابان آزادي، بين خوش و بهبودي، نبش كامياران، مؤسسه آموزش عالي سوره، نگارخانه هنر سوره

بازدید برای عموم آزاد است. 

منبع خبر : http://www.memaran.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=471 

  

نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٠۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸٦
تگ ها :