حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

برنامه ی زنده ی تلويزيونی دو قدم مانده تا صبح را ببيبنيد ...

دو هفته ایست که شبکه چهار برنامه ای زنده با مضمون معماری در قالب برنامه ی دو قدم مانده تا صبح با اجرای محمدصالح علا پخش می نماید . کارشناس متخصص این برنامه ی تلویزیونی سرکار خانم دکتر نادیه ایمانی دکترای معماری از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران . عضو فعلی هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و کارشناس میراث فرهنگی شهر تهران هستند که به مصاحبه و طرح سوالاتی از معماران مدعو در حوزه ی معماری به طور اخص معماری ایران می پردازند . تاکنون چهار برنامه با دعوت معمارانی چون مهندس بهشتی . مهندس محسنی و مهندس فرهنگی اجرا شده که موضوعات آن در تحلیل و گفتگو پیرامون معماری خانه . نسبت خانه با شهر . انسان و معماری و شهر ...بوده است . این برنامه را می توانید ساعت ۲۴ چهارشنبه شب ها از شبکه ی چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران ملاحظه فرمایید .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٢۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

با توکل به خدا وبلاگ حسام عشقی يکساله شد...

تاریخ عکس اسفندماه سال ۱۳۸۵ در جهانشهر کرج است.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٥۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ امرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

رشت :‌ سکوی پرتاب معماران جوان

ساختمان مسکونی: رشت . خیابان لاکانی

در معماری بناهای شهرستان رشت ، انتخاب گونه ی مناسب مصالح و کیفیت مطلوب اجرا، فقط در ساختمان های اداری و حکومتی در دوره ی پهلوی، و بانک ها در دوره ی بعد از انقلاب مورد توجه بود که همانند پایتخت گرفتار شبه مدرنیسم غربی شده بودند البته از نوع اروپای شرقی . در این راستا می توان ساختمان های دو بانک بزرگ ( صادرات و ملی ) و نیز ساختمان بیمه ایران را نام برد .  در بررسی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی رشت در دهه ی اخیر ،طراحی نما چندین سال بود که به فراموشی سپرده شده بود . در واقع طراحی صورت نمی گرفت تنها تمپلیت ها و سمپل هایی آماده بودند که با دخالت مهندسین عمران عینا در جای جای شهر بکار گرفته می شدند ، تمامی نماها مگر عده ی معدودی، از مصالحی نظیر سنگ ، سیمان سفیدشسته و مصالحی از این دست بود .

 در دوره ی کنونی شاید بتوان گفت اندک زمانی است که به نمای ساختمان بعنوان وجه مشخصه ی آن در معماری علل الخصوص حوزه ی مسکونی توجه می شود و ظهور تکنولوژی ساخت و مصالح مدرن در تلفیق با الگوهای معطوف به احساس زیباشناسانه ی معمار در بناهای جدید الاحداث این شهر ، غیرقابل انکار است . این در حالیست که نماهای جدید با مصالحی سبک و نو ، همچنان متعلق به بناهای اداری نظیر ساختمان جدید شهرداری ، بانک سامان و پارسیان و تعداد انگشت شماری از مراکز خریدی است که توسط معماران پایتخت دیده طراحی شده اند ؛ نظیر مرکز خرید و مرکز طلاوجواهرگلسار

با نگاهی به خانه های شخصی دوران قاجار و پهلوی این شهر نظیر خانه ی ابریشمی ، قدیری و رحمت سمیعی که توسط معماران فرنگی طراحی و اجرا شد ؛ می توان عنوان نمود که معماری بناهای مسکونی در شهرستان رشت ، جولانگاه و عرصه رقابت دفاتر معماری کوچک وبزرگ یا به عبارتی معماران بومی وغیربومی شده است و معماران جوان را به سوی خود فرا می خواند .

ساختمان اداری : رشت . خیابان امام خمینی . مجاور میدان توشیبا

تصاویر توسط نگارنده تهیه شده است .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۳:۱٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ امرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

خبر

دکتر باقر آيت الله زاده شيرازي رفت ...

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ امرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

بخش نظرات وبلاگ بنده . دوباره فعال سازی شد .

سرانجام مشکل کامنتیمگ این وبلاگ توسط جناب آقای حسین شرفی (پشتیبانی کاربران )حل شد. از ایشان سپاسگزارم.

برای تماس با وی می توانید از این آدرس استفاده نمایید :

www.help.persianblog.ir

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٥:۱٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢۸ امرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

گفتگو - هوشنگ سيحون

در ساعات اولیه صبح امروز به وقت تهران، شبکه ماهواره ای صدای آمریکا بصورت زنده گفتگویی با مهندس هوشنگ سیحون  انجام داد .موضوع این مصاحبه " معماری نوین ایران " بود .

 

در این مصاحبه سیحون مستقیما از لس آنجلس سخن می گفت. وی گرایش معماری کنونی ایران را دوگانه ارزیابی کرد : گرایش اول ناشی از آثار معمارانی که کارهای با ویژگی های معماری اصیل ایرانی ارائه می دهند ، و گرایش دوم ، آثار معمارانی که تقلیدی از آثار معماری چاپ شده در مجلات خارجی است .

به عقیده ی سیحون واژه ی معماری اسلامی به شکلی که امروز استفاده می شود ،وجود خارجی ندارد . وی معماری اسلامی را ، معماری ایرانی زمان اسلام نامید . و مسجد را  فضایی کاملا ایرانی و ملهم از چهارطاقی های دوره ی ساسانی عنوان نمود نه بنایی ناشی از هنر قدسی.

 وی به پژوهشی که درباره ی شباهت مقرنس در سردر مساجد ایرانی با استالاگمیت های آویزان در غار ها ، انجام داده بود ، اشاره کرد و عنوان نمود ، معمار ایرانی برای تداعی غار حرا (غاری که وحی آسمانی به پیامبر(ص) می رسید ) رسوبات آهکی که در طی زمان های متمادی در سقف غار بوجود آمده اند یا گل فهشنگ ها را دستمایه قرار داده و سر در مساجد را با مقرنسی که خود خلق نموده ، پوشیده و تزیین نموده است .

وی همچنین به سد سیوند اشاره نمود و خاطرنشان کرد که تخریب این سد ،خطرات زیادی برای پاسارگاد و آثار به جای مانده در آن ایجاد خواهد نمود و از مسئولین تقاضا نمود به این موضوع توجه کافی نمایند .

سیحون، در پایان گفتگو ، در باره ی ساخت بنای یادبودی کوروش کبیر اشاراتی نمود . وی با همکاری دوست و همکارش ،هومر آبرامیان که اولین بنا در استرالیا اثر اوست ، این پیشنهاد را پذیرفت و عنوان نمود که این بناهای مونومنتال قرار است در کشورهای نظیر فرانسه ، کانادا ، هندوستان ، اسرائیل و تاجیکستان نیز ساخته شود .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ امرداد ۱۳۸٦
تگ ها :

سريال تراژيک سازمان محترم سنجش برای دانشجويان بخت برگشته ی معماری

( سال به سال . دریغ از پارسال )

کنکور اسکیس معماری کارشناسی ارشد پسران سال گذشته (1385)

مکان : سالن غذاخوری دانشگاه شهید بهشتی

زمان: 2 مرداد 1385

سایز میز برای قرار دادن شیت طراحی : طول 2 متر در عرض 1 متر !

کنکور اسکیس معماری کارشناسی ارشد پسران امسال(1386)

مکان : کلاس های درس دانشگاه صنعتی شریف

زمان: 29 تیر 1386

سایز میز برای قرار دادن شیت طراحی :عرض به اندازه کاغذ کلاسور، طول زیاد! برای قرار دادن ابزار ترسیم

تصویر اول توسط نگارنده و تصویر دوم توسط یکی از بینوایان افتاده در این منجلاب تهیه شده است .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٠٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ امرداد ۱۳۸٦
تگ ها :