حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

معرفی سايت(۲) - مرتبط با معماری : لينک

Massachusetts Instittute of Techbology

لینک ارائه منابع منتشر شده ی کورس های واحدی دانشکده ی طراحی معماری انیستیتو تکنولوژی ماساچوست همراه با سیلابس درسی . تقویم . سمینار وکارگاه کلاسی . پروژه ی نهایی درس و منابع امتحانی مجهز به نرم افزار جهت توضیحات تکمیلی و امکان دانلود تمامی کورس های ارائه شده در هرترم .

برای مطالعه به آدرس زیر مراجعه فرمایید :http://ocw.mit.edu/OcwWeb/web/courses/courses/index.htm 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:۳٦ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

مطالعات پيرامون طراحی برج مسکوني(۳)

(On Residental Tower Design (3

تیرماه مطالبی را در مورد همین موضوع نوشته بودم ، این یادداشت نیز در ادامه ی یادداشت های گذشته است که در این قالب ذکر می شود .

چکیده ی نوشتاری در باب {بازشناسی و ارائه راه حل برای مشکلات بلندمرتبه نشینی } که توسط بنده با همکاری گروه انجام شد . این مهم صورت نمی پذیرفت مگر با همکاری یاران : مهندس پویان رشتی محمد و مهندس علیرضا یادگاری .

[ دانشگاه هنر تهران - پردیس کرج ]

چکیده :

امروزه انسانها به دیدن ابعاد و اندازه های غول پیکر و عظیم الجثه خو کرده اند و آنچه در ابتدا به نظر مهیج و جالب توجه وارضا کننده به نظر میرسد، بعد از مدتی انسان را پس میزند و با کوچک انگاشتن او به تحقیر زندگی میپردازد، بي‌آنكه فرصتي براي مشاهده و درك ابعاد كوچك و مقیاس های انسانی به او بدهد .ما همگی عادت کرده ایم با فشار یک دکمه گرم شویم، خنک شویم ، محیط اطراف را روشن کنیم،آب را در 2 دقیقه به جوش آوریم و غذا را در 10 دقیقه آماده کنیم ، تا با داشتن وقت بیشتر بتوانیم از زندگی خود بیشتر لذت ببریم،اما در عوض وقت اضافه را چه میکنیم ؟ به خاطر مشکلات ابر شهر نشینی و ترافیک ،در هیاهو و ازدحام آن را تلف میکنیم و با ذهنی آشفته و اعصابی ضعیف شده از فشارهای روانی محیطی که نتیجه بی توجهی به جنبه های روانشناسانه میباشد به خانه باز میگردیم تا آرامش از دست رفته خود را بازیابیم ،غافل از اینکه در خانه یا آپارتمان نیز ما با عوامل پنهان دیگری مواجهیم که جسم و روح ما را تهدید میکنند . هدف این مقاله یافتن راه حلی برای رفع این عوامل است .

پذیرای نظرات ارزشمند شما هستیم . شاید فتح بابی باشد برای رسیدن به این مهم ...

  

نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٤:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

معرفی سایت (۱) - مرتبط با هنر

سایت معرفی جنبش های هنری و هنرمندان پیشرو      :      مدرس هنر ......................................

Art Movements & Pioneer Artists

content about art movements, and pioneer artists.

برای مطالعه به آدرس زیر مراجعه فرمایید :

http://www.artprofessor.com

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٩:٢٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

از او چه می دانيد ...(۲) - مهندس قاسم گرانطبع

قاسم گرانطبع از معماران معاصر ایران و هدایتگر "دفتر مهندسان مشاور آركولوگ" ( از مشاوران با سابقه معماري و شهرسازي در ایران) است . وی درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته ی معماری با موضوع " طراحی مرکز خرید " از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت کرده است . دکتر محسن حبیبی در کتابش " شرح جريان‌هاي فكري معماري و شهرسازي در ايران معاصر " از وی به عنوان یکی از ساختارگرايان معماری معاصر ایران یادکرده است .

او با همکاران خود در آرکولوگ پیش از این در پروژه‌هایی عظیمی چون نواب حضور داشته و نیز  برای طراحی اراضي عباس‌آباد تهران طرح مشترک پژوهشی را با مهندسین مشاور آتک به سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران ارائه نموده است . وی هم اکنون با همکاری دکتر علیرضا مستغنی ( از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی ، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران و مدیر گروه معماری ) پروژه ی بزرگ مقیاس مجموعه ی بیهقی( یک میلیون مترمربع) را در دست اجرا دارد . از وی مقالات متعددی در زمینه ی معماری و شهرسازی در نشریات تخصصی به چاپ رسیده است .

- گرانطبع،قاسم."اخلاق در حرفه معماري".معمار،ش31،خرداد و تير1384،ص17-19.

- گرانطبع،قاسم."طراحي شهري، حيات مدني".آبادي, ، سال 7 ، شماره 25، صفحات 29-24 .

آدرس دفتر مهندسان مشاور آركولوگ: تهران ، بلوار آفريقا ، كوچه گلفام ، پلاك 27 ، طبقه همكف .

از طریق آدرس اینترنتی زیر می توانید ، جلسه ی گفتگویی که ، با شركت طراحان پروژه ی نواب انجام و در مجله ی معمار منتشر شد را ملاحظه فرمایید :

http://www.tehranavenue.com/article.php?id=295

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:۱٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

برنامه ی دوقدم مانده تا صبح را ببینید . (2)

از سری قسمت های این برنامه زنده ی تلویزیونی شبکه ی چهار  که به حوزه ی نقد و بررسی معماری  کنونی و معاصر ایران می پردازد ، ساعت 24 امشب  دوباره از سرگرفته خواهد شد . در این برنامه نیز همانند 3 قسمت قبلی سرکار خانم دکتر نادیه ایمانی ، معمار فعال و پرکار در حوزه ی پژوهش و مطالعات معماری ایران و جهان، این بار به گفتگو و طرح سوالاتی از مهندس بهشتی ، پیرامون معماری ایرانی ، هویت ، مفهوم خانه و سکونت و معماری معاصر ایران ، خواهد پرداخت .

 امیدواریم اینچنین برنامه های مفید تلویزیونی در حوزه ی معماری در 6 شبکه ی سیما فراگیر تر شود .

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٥:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

از او چه می دانيد ...(۱) - دکتر حسين محمود

دکتر حسين محمود از سال ١٣٤٢ به کسوت مهندسان مشاور در آمد . وي دکترا معماري خود را در سال ١٩۵٩ از دانشکده رم در يافت کرد . در سال ١٣٤٣ به تأسيس سنديکاي مهندسان مشاور معمار اقدام نمود وبا ادغام آن با سنديکاي مهندسان مشاور سيويل ،جامعه مهندسان مشاور ايران را تأسيس کردند.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

فراخوان مقاله و آثار هنری " همایش ملی تجلی فرهنگ ایثار وشهادت در هنر "

 

مسابقه ی خلق آثار هنری ( معماری بناهای یادبود ، طراحی حجم ، طراحی گرافیک ، نقاشی ، عکاسی و خوشنویسی )  و ارائه مقالات علمی

 

اهداف : تجلی فرهنگ ایثار وشهادت در هنر ، ارتقای سطح کیفی آثار هنری مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت ، ارائه ی دیدگاه های نوین در خلق آثار هنری مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت .

محورها : معماری وشهرسازی ، هنرهای تجسمس و هنرهای کاربردی .

 

زمان : 28 آذر 1386

مکان : دانشگاه مازندران – بابلسر ، دانشکده هنر ومعماری .

کدپستی :314-47415

تلفن ودورنگار دبیرخانه :01125245420

پست الکترونیک :d.h@umz.ac.ir

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مازندران www.umz.ac.ir مراجعه فرمایید .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

مقاله - نقد معماری معاصر ايران

پژوهشی با عنوان «تحلیل بناهای دوره ی پهلوی اول (1299-1320) شهرستان رشت» که با راهنمایی دکتر مصطفی کیانی توسط بنده انجام شد .

قسمتی از چکیده (۲۰۰ کلمه ای ) :

این پژوهش مشتمل بر چهار فصل «رشت در گذر تاريخ» ، «آغاز تحولات» ، «معرفی بناهای دوره ی پهلوی اول شهرستان رشت» و «ویژگی معماری بناها» است . در فصل اول ، به معرفی شهرستان رشت در گذر تاریخ با رویکرد اجتماعی و فرهنگی پرداخته می شود و وجهه ی تاریخی تسمیه و پیشینه ی محلات واجد معماری و شهرسازی به طور اخص و پیشینه و رشد فرهنگی و همزمانی آن با آغاز مدنیت اروپایی این شهر بررسی خواهدشد . درفصل دوم ، به مقدمه ای در باب وضعیت پیشین معماری در دوره های قبل از عصر پهلوی اشاره ی کوتاهی می شود و از شروع و ترویج اندیشه ی نوگرایانه رضاشاهی و اقبال عمومی سبک معماری با وابستگی شدید به غرب و شیوع آن در تمامی وجوه زندگی  و نیز آغاز مدرنیسم و سیطره ی معماری مدرن در سرتاسر پایتخت و سپس رشت سخن گفته خواهد شد . در فصل سوم ، بناهای دوره ی رضاشاهی این شهرستان و مربوط به فاصله بین سال های 1299 تا 1320 ، به طور اکمل معرفی می شوند . در فصل چهارم ، که به عنوان آخرین فصل نیز تلقی می شود ، به عناصر معماری و شهری به ویژه آن هایی که بیشترین تاثیر را از گرایش به اروپا و اقتباس از سبک معماری آن ها داشتند ، پرداخته خواهد شد و نیز سبک معماری بناهای این دوره ی شهرستان رشت ، به تفصیل سخن به میان خواهد آمد و در خاتمه ، نتیجه گیری نهایی از فصول یاد شده ، مبحث تحلیلی پژوهش را تکمیل می نماید .

تحلیل موردی این پژوهش مربوط به بناهای پیرامون میدان شهرداری رشت و تعدادی از بناهای حکومتی . اداری . آموزشی  و خانه های شخصی این شهرستان است .

خلاصه ای از این مقاله ی منتشر نشده را در پست های آینده در وبلاگ نمایش خواهم داد.

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٠٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٤ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

ترجمه - مکانيزم ادراک بصری با رويکردی در علم رياضيات(۲)

این اعداد ساده لوح ، نامزد الگوشدن برای ادراک نیستند . من صرفا آن ها را در اثبات این {قضیه} بکاربردم که چگونه ترکیبات شامل اطلاعات نادرست به سرعت به عنوان عناصر نادرستی که معرفی شده اند .

در طول حل یک مسئله ، اطلاعات صحیح و مناسب ، البته ، به شدت مهم هستند . یک مانع ذهنی که ممکن است حل کننده ی مسئله[1] را از دریافت موزون و مقتضی در ساخت [2]که می تواند مصیبت آمیز باشد ، باز دارد . مهندسان مکانیک با مانعی در مقابل مهندسی یا مهندسان برق با مانعی در مقابل مهندسی مکانیک می توانند چیزهای غیرمتجانس[3]  طراحی نمایند . نظیر دستگاه تلویزیون مکانیکی یا سیستم های انتقال قدرت الکتریکی پیچیده ، بطوریکه انواع مکانیکی ساده ی آن ، ارزان تر و معتبرتر هستند . مردمی که به طور موافق بر ریاضیات کاربردی[4] پافشاری می کنند ، توانایی هایشان در حل مسئله را بوسیله ی منع شدن از داده ی کمی مفید ، محدود می نمایند . درست همانند مردمی که درمقابل نظر به درون دادهای زیبایی شناسی ، احساسی و کیفی در تصمیم گیری ، همچنین محدود کردن قابلیت حل مسئله شان ، بوسیله ی امتناع از دریافت اغلب اطلاعات مفید ، منع شده اند . مهندسانی که از زیبایی شناسی ای ناراحت هستند که می تواند بطوری برجسته تجهیزاتی غیرانسانی و زشت بسازد که به عنوان یک بخش مطلب ، حتی به خوبی فروش نمی رود . محیط شناسانی که از توسل به سرشماری ها و حقایق کیفی چشم پوشی می نمایند ، نمی توانند در راه حل های تاثیرگذار طراحی در مسایل محیطی ، بسی سودبخش باشند .

هرچند عدم توافق در اینست که اطلاعات عموما در تمامی مراحل حل مسئله ، پرارزش اند . یک مکتب حاصل از اندیشه ای که یکی از بدترین دشمنان نوآوری را حمایت می کند ، اثر گسترده ای از وجود راه حل هایی در تفکر ادراکی ست . این مکتبی ست که می گوید : " تفکر در روش های متبادل برزمین انداختن درختان کوچک ، دشوار است اگر کسی زمان زیادی از وقت را صرف تابانیدن یک تبر کرده باشد ." من به خوبی نسبت به مهندس مبتکری که عمل کردن با ذهن" پاک"[5] را بسیار مهم می یابد ، آگاه هستم – او از یادگیری هرچیز درباره ی امر سابق راه حل های وابسته به مسائلش دوری می کند . اگرچه من بطوری مساوی مهندس سودبخش دیگری را می شناسم که در یادگیری هرچیزی تلاش زیادی می کند که می تواند درباره ی هر رشد سابقی که حتی به روشنی وابسته به مسئله اش است ، به نظر رسد . ( یک ذهن " ناپاک"[6] ( ? صحیح است که اگر کسی چیزی درباره ی تبرها نداند ، ممکن است راه حل اش برای بر زمین انداختن درختان کوچک ، اختراع دوباره ی تبر باشد . او همچنین منکر استفاده از تبر به عنوان منبعی از مفاهیم افزوده است .

به عقیده ی من ، حالت آرمانی در حل مسئله ، توانا بودن در استفاده از دیدگاه ذهن پاک در یک مسئله است ، حتی باوجود اینکه ذهن کسی با اطلاعات انباشته شده باشد ، من البته به برتری های خودم متمایل هستم . بطوریکه سابقا پذیرفته شده ام ، روشم را از آغاز تا انتهای مسائل نالیدم ، به جای حل آن ها در تلالویی بدون تقلا از بینش . اطلاعات بیشتری درباره ی مسئله و تلاش های قبلی برای حل آن دارم که برای انجام مسئله بهتر است . هرچند ، بعضی مواقع در فرآیند حل مسئله لازم است این اطلاعات را در آغوش حفظ کنیم . بویژه ، برای مثال ، هنگامی که کار با تکنولوژی پیشرفته ، موقعیت های کسب و کارهای پیچیده یا واکنش های میان فردی باشد ، میزان وسیعی از اطلاعات لازم است . هرچند این اطلاعات فراوان بکرات می تواند ، مانع فرد از دیدن راه حل های خیلی ظریف شود . اطلاعات سبب می شود ، فرد ماهر گردد ، و  ویلیام گوردون[7] درsynectics [8] درباره ی این مهارت می گوید : " معناشناسی تخصص یافته از دانش محقق ، قراردادهایی را تشکیل می دهد که واقعیت را انتزاعی و دست دوم می سازد . قراردادهای عالمانه می تواند {همانند}سنگر بدون پنجره ای باشد که مانع دیدن جهان از راه های نو می شود ."

من باور دارم که ماهر شدن و مشاهده ی مداوم جهان از راه های نو ممکن است . فردی که به هیچ کسی محتاج نیست ، به تنهایی در جزیره ی بیابانی[9] بزرگ می شود ، وی برای اختراع کردن چیز بهتر باید گشاینده باشد . فردی که با مردم همراه است ، کسی ست که نه فقط کاملا در باب پدیده های الکتریکی ، مکانیکی ، فیزیکی و شیمیایی و هرنوع دیگری از آن ها ، هوشمند و بااطلاع است ، بلکه همچنین به دقت وابسته{شریک} به گشاینده های لزوما حاضر است . لازم است که این مردم شایستگی دیدن عالم در روش های جدید را با وجود همه ی دانش پیشین شان داشته باشند . اگر آن ها بتوانند این امر را به انجام رسانند ، از افراد ساکن جزیره ی بیابانی بهتر عمل می کنند .

 

موانع بیانگر

اکنون به موانع بیانگر برمی گردیم ، اجازه دهید تا با انجام تمرینی ساده ،بحث را آغاز نمائیم .

تمرین : این {تمرین}به شما برای یافتن (یا ساختن)هدفی ساده که شکل نتواند با نامی مرسوم تشریح شود ، نیاز دارد . این می تواند یک بلوک با برشی از کنج و یک شیار در امتداد رویه ی آن ، قسمتی از یک ماشین یا هر نوع دیگر از هدفی با شکلی سه بعدی ساده در عین حال نامنظم باشد . از مداد ، قیچی ، یک بطری آب نیروبخش یا هرنوع چیز دیگر مفید ومشهوری که شکلش شبیه بقیه است ، استفاده نکنید . چند نفر پیدا کنید ، اشیایی که انتخاب کردید را در یک کیسه ی کاغذی بزرگ قرار دهید ، یکی از افراد را انتخاب کنید تا دستش را بدون نگاه کردن به اشیا در داخل کیسه قرار دهد و اشیا را برای سایر افرادی که مشغول ترسیم آن ها هستند ، شرح دهد .

این تمرین به طور شگفت آوری دشوار است . فقدان پس خوراند در حلقه ی ارتباط، البته یک شرکت کننده در آن است . بعضا پس خوراند با اجازه گرفتن از ترسیمات شی برای پرسش از تشریح کننده هستند . اگرچه تمرین زمانی بسیار موثر خواهد بود که پرسش از قبل تعیین نشده باشد .  تمرین به این خاطر دشوار است که شناختن شکل ها بوسیله ی احساس آسان نیست . هرچند دشواری عمده محتملا تشریح فیزیکی شی بصورت شفاهی است . اگر داوطلب شما بقانون ریاضی جایگزین گشت و برحسب مختصات x-y-z یا دیگر تکنیک های توصیف سطح هندسی ارتباط حاصل نمود ،آن ها در انجام این تکلیف بهتر خواهند بود . هرچند ، اگر دیدگاه کلامی رایج استفاده شود ( e.g " کف ، مکانی مثلثی با برشی از کنج است و سپس ضلعی کوتاه از گوشه ی بریده شده بالا می رود " ) تکلیف به شدت دشوار است . دلیل دیگر برای دشواری تمرین ، این است که قریحه ی نسبتا سطح پائین اکثر افراد در نقاشی پیشرفت کرد . حتی اگر شکل بتواند به طور کامل شفاها توصیف گردد ، اکثر افراد قوه ی ذهنی برای ترسیم آن بر روی کاغذ ندارند .

ما معمولا این تمرین را با گروهی بزرگ انجام می دهیم بطوریکه پس از اتمام آن بتوانیم ترسیمات را با هم مقایسه کنیم . وجود شنوندگان موانع هیجانی جالب توجهی را اضافه می کند . شخص توصیف کننده ی شئ اگر قبل از توصیف ، مقداری وقت صرف حس کردن آن نماید ، بهتر عمل خواهد نمود . هرچند ، صرف این زمان در پیش روی جمعیت بی صبروحوصله ، دشوار است . شخص معمولا درست در میان توصیف غوطه ور خواهدشد . توصیف معمولا به سرعت زیادی پیش خواهد رفت ( حتی بطوریکه شنوندگان هیچ اطلاعاتی برای استفاده از آن برداشت نکنند ) توصیف کننده معمولا با ایستادن پیش روی یک گروه ، مختصری احساس شرمساری می کند ، با دستش درداخل کیسه درحال انجام کاریست که ممکن است برایش تکلیفی بدیهی به نظر آید . پس از اینکه او فکر کند که تصور خوبی از شکل شئ دارد ( دستش را بر روی آن می گذارد ) دشواری باور اینکه شنوندگان نمی توانند را تشخیص خواهد داد . او بی صبر می شود . او بدون شک پس از اینکه تمرین پایان یافت شکل رشد نهفته با روش بهتر تفکر برای انجام تکلیفش را شرح خواهد داد .

این تمرین ، هم ؛ استفاده از مهارت ناقص زبان برای بیان یک اندیشه و هم ؛ عدم دقت در بیان کلامی ما را شرح می دهد . این شدت مانع مرسومی است که فرد بکرات آن را به طور مثال ، در حرفه ی مهندسی می یابد . اکثر دانشجویان و مهندسین خواهان ترسیمات نیستند ؛ عده ای به این دلیل که آن را دشوار یافته اند و عده ای به دلیل اینکه در برخی از رشته ها که به طریقی خدمت می کنند ، موقعیت پائین تری نسبت به سخن گفتن و تحلیل ، بدست می آید . ما به دلیل آنکه شفاها در رابطه با اندیشه های هندسی باشیم ، تلاش های پی درپی را می یابیم . اغلب درجه ی دشواری سبب شده ، بوسیله این مانع بیانگر حتی درک شده ، نیست ، از آنجائیکه توصیف کننده کاملا چیزی که سعی در توصیفش دارد را می شناسد و اغلب به طور طبیعی می پندارد که آنچه مردم توصیف کرده اند را کاملا می داند . مسئله ی دیگری که این مانع را به طور بیان کلامی نادرست نشان می دهد ،( اگر 12 نفر یا بیشتر در دسترس داشته باشید )به شرح ذیل است .

تمرین : به فردی ، ترسیمی از یک شئ ساده بدهید . ( بار دیگر ، شئ ای انتزاعی با نامش که نتواند شکل آن را توصیف کند ) از او بخواهید مدت اندکی به آن نگاه کند و سپس آن را شفاها برای فرد دیگر توصیف نماید . سپس فرد دوم شفاها آن را برای فرد سوم توصیف کند و مانند آن . این کار باید به شیوه ای انجام گیرد که دیگران در گروه نتوانند توصیفات را از راه دور بشنوند . هنگامیکه توصیف از شئ به هرکدام از ده نفر یا بیشتر انتقال یافت ، از آخرین فرد خواسته شود تا آن را ترسیم نماید . مقایسه ی ترسیم نهایی با ترسیم اصلی ، جذابیت سحرآمیزی را ثابت می کند .

یافتن مثال های دیگری از موانع بیانگر آسان است . سعی ناکام برای اندیشه های حاضر در بیشتر زبان های بیگانه ، کنترل ضعیفی محسوب می شود که نمونه ای بارز است . ناکامی نویسنده ای که ماشین نویس ماهری است ، هنگامیکه ماشین تحریرش شکسته است و او باید به خط معمولی و دست نویس رجوع نماید . ناکامی مدیری که از دستگاه ضبط صوتش به خاطر تعمیرش دور است یا تندنویس مخصوصش بیمار است . این ها موقعیت هایی از بیان سنگینی هستند که از حل کننده مسئله ممانعت به عمل می آورد .

 



[1] - problem- solver

- شکل گیری [2]

 - عجیب و غریب[3]

[4] - utilizing mathematics

[5] - clean mind

[6] - dirty

 را در سال 1961 به رشته ی تحریر درآورد .synectics نویسنده ای که معروف ترین کتابش یعنی: William J.J.Gordon -[7]

[8] - در زبان یونانی به معنی " به هم پیوستن عناصر متمایز و ظاهرا نامربوط " است . هدف این پژوهش ، از سال 1944 ، آشکارساختن مکانیزم های روانشناسی بر پایه ی فعالیت خلاق بود که در آن از روش های مبتنی بر مشاهده استفاده شد .

[9] - desert island

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٦:٠۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

اندرميان همقطاران

وب سايت ايرامم (پرتال معماري ايران) پيشكشي است به جامعه ي بزرگ، هنرمند و فرهيخته ي معماري كشور ايران.
عظمت معماري كهن ايران زمين، شايسته ي معرفي و شناخت و كنكاش بيشتر در جامعه ي مجازي است. جامعه اي رو به رشد و با بازديدكننده ي بيشمار از بي كرانه ي هستي.
معماران دوره ي معاصر، ميراث بران هنرمندان كهن بوده و هستند. ايرامم، تحفه اي پيشكش هنرمندان معماري ايران زمين است كه در 12 فروردين 1386، همزمان با ولادت نبي اكرم (ص) افتتاح شد.

راه اندازي پرتال معماري، در كشور غنيئي همچون ايران، كاري دشوار، هزينه بر و زمان بر و نيازمند مطالعات و برنامه ريزي هاي پيچيده و دقيق است. برنامه هاي سايت ايرامم، از سال 1383 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
خدمات و صفحات جديد در فازهاي جداگانه (دوازده گانه) در فواصل زماني مختلف به سايت اضافه مي شود. لذا رهنمودها، نقدهاي سازنده، پيشنهادات و همكاري هاي شما، ايرامم را در مسيري درست و مفيدتر حفظ و راهنمايي خواهد نمود.
اميد كه زحمات و تلاش هاي دوستان و همراهان اين سايت، مورد رضايت شما واقع گردد و شايسته ي نام بزرگ و مقدس ايران باشد.

از :http://iramem.msaatchi.com

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٢٦ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

دکتر ايمان رئيسی - معمار و منتقد مطرح امروز ايران

 

منبع :

http://yousefi.persianblog.ir

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

چگونه رياضيات را به دانشي دلچسب تبديل كنيم؟

 http://www.azmoon.orgبه نقل از   
بيست و شش سال اخير كه مستقيم و غيرمستقيم با رياضيات سر و كار داشته ام، چه در دوران مدرسه و دانشگاه و چه به عنوان دبير رياضيات در مدارس، يك پرسش بي جواب چون سايه همه جا مرا دنبال كرده است: «رياضياتي كه مي خوانيم به چه دردمان مي خورد؟

در دبيرستان يك درد بزرگ داشتيم: «كنكور»! و البته رياضيات با ضريب بالايي كه داشت درمان مناسبي براي كاهش اين درد بود، ولي خود رياضيات هم درد كمي نبود. در دانشگاه فني مهندسي، جايگاه والاي رياضيات، صد البته نيازي به يادآوري نداشت. رياضيات مهندسي، محاسبات عددي، تبديلات لاپلاس و فوريه، معادلات پواسن و دهها عنوان و موضوع پرطمطراق ديگر.
گرايش الكترونيك رشته برق مي توانست از اين سرمايه هاي رياضيات به خوبي در شبيه سازي ترانزيستورها، طراحي مدارات داخلي آي سي ها، فيلترها و.... بهره ببرد ولي «فوت آخر» را نه من و نه قريب به اتفاق دانشجويان اين رشته ندانستند.
باري شعبده روزگار و بخت يار ميز تستينگ و اسيلوسكوپ و هويه و ديگر ادوات فني را به گچ و تخته و ميز آموزگاري بدل كرد. تدريس مهندس سابق و معلم ناشي كه حتي يك واحد درسي در ارتباط با تدريس نگذرانده است، خود داستان ديگريست كه از بيانش چشم مي پوشم.سؤال بي جواب ذهنم يعني «رياضيات به چه درد مي خورد» را بارها و بارها از زبان دانش آموزان خوب، متوسط يا ضعيف مي شنيدم.
«
رياضيات در رشته هاي فني بسيار كاربرد دارد، مثلاًً طراحي مدارات داخلي آسي ها، ترانزيستورها، طراحي و ساخت پل ها و آسمان خراش ها و....» دانش آموزان بي چاره كه با شنيدن كاربردهاي ناآشنا و عجيب و غريب رياضيات به طور ضمني، متهم به ناداني و ناآگاهي شده بودند با تكان دادن سر، دل خود و خاطر مرا خوش مي كردند و كسي جرات پيدا نمي كرد بپرسد: خانم چطور كاربرد دارد. شما خودتان مي دانيد؟
وسوسه تحصيل علم يك بار ديگر جايگاه معلمي را با جايگاه دانشجويي تعويض كرد. اين بار در رشته اي كه واقعاً با شغلم در ارتباط بود: آموزش رياضي. در كنار اهداف ديگر باز هم به دنبال پاسخ همان پرسش بودم و اين بار در دانشگاه. پس از طي دوران تحصيل و فراغت از آن، يك پرسش بي جواب به دو پرسش تبديل شده بود:«رياضيات به چه درد مي خورد؟» و «آموزش رياضيات به چه درد مي خورد؟
رنج سرخوردگي از يافتن آ نچه به دنبالش بودم، ذهن و بيان مرا در پاسخ به همان سؤال بي جواب تلطيف نموده بود: «رياضيات ذهن آدمي را باز مي كند، رابطه زيادي با هنر و عرفان دارد. شما اگر ياد بگيريد چگونه يك مسأله رياضي را درست حل كنيد، مسائل زندگي را هم درست حل مي كنيد...» و باز در دل دعا مي كردم دانش آموز شجاعي نپرسد كه بتهوون يا ابوسعيد ابوالخير چه سهمي از رياضياتي هم سنخ رياضيات امروز ما را داشتند كه آنها را به آن درجه از مقام رسانده بود؟ و يا اينكه: «خانم شما خودتان چقدر از تفكر رياضي خود در حل مشكلات زندگي بهره جسته ايد؟( كه البته رنگ رخساره خبر مي دهد از سر درون!)»
مراحل حل مسأله شونفلد و پوليا، ساخت و سازگرايي، رفتارگرايي و نظريه هاي آموزش رياضي از هر نوعي، نمي توانست من و دانش آموزان مرا قانع كند كه مي توان مطالب و ايده هاي رياضيات را كه طي قرنها شكل گرفته اند، با آن حجم سنگين كتب درسي، در يك دوره كوتاه مدت مدرسه اي آموخت، دروني كرد و در جهان واقعي به كار گرفت.
حقيقت امر اين است كه كاربردهاي تصنعي و شسته و رفته اي كه براي موضوعات رياضي در گوشه كنار برنامه هاي درسي گنجانده شده اند، هرگز آن قدر جذاب و چالش برانگيز نيست كه زندگي روحي و فكري دانش آموز را براي حتي مدتي كوتاه عميقاً درگير خود سازد. دنياي واقعي و برگزيده اي كه به رياضيات مدرسه اي تحميل شده است به اندازه دنياي واقعي و ساده دانش آموزاني كه مي خواهند رياضيات را به نحوي با آن ارتباط دهند، واقعي نيست. پرسش اينجاست كه آيا در آموزش بايد دنياي واقعي را با رياضيات ارتباط داد يا رياضيات را با دنياي واقعي؟ >
در حالت اول، مدل ها داراي ارزشند و در حالت دوم مدلسازي. در حالت اول رياضيات تدريس مي شود و سپس احتمالاً كاربردهايي از جهان واقعي براي آن گزينش و انتخاب مي شود. مسائل و كاربردهايي كه شايد براي دانش آموزان ما هرگز در حكم يك نياز نباشد، هرگز دانش آموزان را براي حل، به چالش وا ندارد.در حالت دوم ابتدا مسأله اي از جهان واقعي معرفي مي گردد كه دانش آموزان اهميت آن را درك نموده اند، سپس براي حل بهينه آن رياضيات به كار گرفته مي شود، رياضياتي كه كليد حل مسأله است و دانش آموز را از نزديك درگير مراحل حل مسأله مي نمايد.
مسأله كاربرد رياضيات يا رياضيات كاربردي در آموزش جهاني نيز مطرح است. ناكامي رويكرد رياضيات جديد در رسيدن به اهداف خود ، جامعه جهاني را به فكر جبران مافات انداخت. رياضيات جديد كه در دهه شصت ميلادي مطرح گشت مفاهيم انتزاعي، مجرد و محض رياضيات را موضوع آموزش قرار داده بود، ولي نتايج تحقيقات نشان مي داد دانش آموزان آنچنان كه انتظار مي رفت اين مفاهيم پايه را درك ننموده اند. بنابراين ديدگاه جهان در آموزش رياضي معطوف به كاربردهاي آن گشت.
بحث امروز آموزش در جهان، معرفي كاربردهاي رياضيات در مسائل فيزيك يا هر نوع مسأله واقعي نيست.بحث بر سر يافتن ارتباط بين مدل هاي رياضي و مسائل جهان واقعي نيست، بلكه آنچه حائز اهميت است مراحل كاربرد است، مدلسازي مهمتر از مدل هاست. هانس فرودنتال مي گويد: امروزه مهم نيست به دانش آموزان رياضيات كاربردي تدريس كنيم، بلكه بايد چگونگي كاربرد رياضيات را آموزش دهيم. آموزگاران بايد بيشترين وقت خود را صرف پاسخ به اين پرسش كنند كه «چگونه رياضياتي تدريس كنيم كه مفيد واقع شود؟»
در آمريكا يك سازمان اجتماعي كوچك به نام «ياكا» با بودجه سرانه بين پنجاه تا صد هزار دلار، پروژه هاي كوچك شهري را انجام مي دهد. اين پروژه ها اغلب در رابطه با خانواده هاي كم درآمد سياهپوست و جوانان آمريكاي لاتين است كه بودجه آن از طريق كليسا و سازمان هاي خيريه تأمين مي شود .

ادامه دارد...

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٢٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٦ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

ترجمه - مکانيزم ادراک بصری با رويکردی در علم رياضيات(۱)

Importance of Correct Information 

اهمیت اطلاعات درست

اطلاعات ناقص یا نادرست ، یکی از سه مانع ادراکی هستند . به عنوان مثال پیشتر مطرح کردیم که آرتور کوستلر[1] در " سه حیطه ی خلاقیت" [2] بیان می کند : " عمل خلاق شامل ترکیب ساختارهای نامرتبط در راهیست که فرد ؛ از اثرات ناشی برون آینده ی پیرامون که بایستی با آن کنارآید ، رهایی می یابد ." تعاریف دیگر خلاقیت نیز به این جنبه ی " ترکیب"[3] اهمیت می دهند . بطور واضح ، ما باید اجزایی برای ترکیب( اطلاعات) داشته باشیم . اما اگر ما کمیت هایی که ممکن است شامل اجزای نادرستی باشند را ترکیب کنیم ؛ اجازه دهید تا نگاهی به آنچه که اتفاق می افتد بیاندازیم .

اگر ما دو کمیت a  وb  را ترکیب کنیم ، چهار نتیجه ی امکان پذیر داریم (a ، b،ab وba ) . اگر a نادرست باشد ،سه تا از این نتایج اطلاعات نادرستی را دربردارند . اگر هردویa وb نادرست باشند ، همه ی آن ها نادرست می شوند . اگر ما سه کمیت a ، b و c را ترکیب نماییم ، آنگاه پانزده نتیجه ی شدنی داریم ( abc،acb ،bac،bca،cab،cba،ab،ba،ac،ca،bc،cb،a،b،c )  . اگر a نادرست باشد ، یازده تا از این نتایج اطلاعات نادرستی را دربردارند . اگر هر دوی a  وb  نارست باشند ، چهارده تا از آن ها غلط هستند . ما بوسیله ی بازی با ریاضیات ، می توانیم با بیانی کلی برای چنین گرایش ناخالصی ، مطرح شویم .

اجازه دهید ابتدا بطور خلاصه ، خاطرات آن هایی که ریاضی خوانده اند را تجدید و شاید روشن نماییم { یاد}آن هایی که ریاضی نخوانده اند . اجازه دهید فرض کنیم که ما n عنصر داریم . آنگاه می بینیم که یک جمع کل از n آرایش امکان پذیری ( نامیده شد ترکیب ها و تبدیل ها ) که شامل فقط یک عنصر هستند ، موجود است . n(n-1) آرایش وجود دارد شامل دوعنصر ،n(n-1)(n-2)   آرایش شامل سه عنصر و به همین ترتیب ، تا به تعدادی از آرایش های ممکن شامل همه ی n   عنصر برسیم (n! وجود دارد ، بخوانید n فاکتوریل که هم ارزاست با n(n-1)(n-2)…(I)  آرایش شامل n عنصر ) . از اینرو ، جمع کلی ارقام آرایش ها (N) امکان پذیر برای n عنصر حاصل جمع عبارت های مذکور در فوق است . یا بقانون ریاضی :

N= n+n(n-1)+n(n-1)(n-2)+…+n!

برای مثال ، اگر بخواهیم بدانیم ؛ هنگامی که چهار عنصر داریم( a ، b ،c ،d ) ، چندتا از آرایش ها ممکن است. راه حل این است :

N4= 4+4(3)=4(3)(2)+4(3)(2)(1)=64

اکنون ادامه می دهیم . ما می توانیم نه فقط برای حساب کردن تعداد آرایش های ممکن از n عنصر (N) ، بلکه همچنین از این بیان برای یافتن تعدادآنهایی که بوسیله ی کمیت های نادرست  تحت تاثیر واقع شده اند ، استفاده نماییم . اگر یک کمیت از n غلط است، تعداد آرایش هایی که شامل عنصر نادرست نیستند ، به سادگی تعدادی از آرایش هایی که می تواند از مجموع همه ی آرایش های امکان پذیر(n-1) عنصر شکل گرفته شده باشند ، هستند . تعداد آرایش های شامل اطلاعات نادرست صرفا  N هستند منهای این تعداد از آرایش های امکان پذیر شامل(n-1) عنصر .  به طور مشابه تعداد آرایش های شامل اطلاعات نادرست ، به عنوان یک نتیجه از دو کمیت نادرست N هستند منهای تعداد آرایش های ممکن از(n-2) کمیت . یک مثال موضوع را روشن تر می سازد :

اگر n = 4 و 1 عنصری نادرست باشد ، پس تعداد آرایش ها در N که شامل اطلاعات نادرست می تواند همانند آنچه در ذیل آمده است ، حساب شود :

 = N4 - N3تعداد آرایش های شامل اشتباه

={4+4(3)=4(3)(2)+4(3)(2)(1)} – {3+3(2)+ 3(2)(1)}

=64-15

آرایش های شامل اشتباه    = 49

 

جدول بعدی شامل موارد اندکی است که به مزیت های اطلاعات صحیح برای حل مسئله اشاره می کند . ستون اول تعداد عناصر در دسترس برای ترکیب را نمایش می دهد ، نظیر روش آقای کوستلر . ستون دوم تعداد آرایش های در دسترس برای n عنصر را نمایش می دهد . سومین ستون تعداد آرایش هایی را نشان می دهد که شامل اطلاعات نادرست هستند ، درصورتیکه یکی از عناصر (a) شامل اشتباه باشد . چهارمین ستون این تعداد را می دهد درصورتیکه دوتا از عناصر ( a وb ) شامل اشتباه باشند .*

* ادامه ی این مطلب در پست های جداگانه ای در وبلاگ منتشر خوهد شد .

 (1905-1983) دانشمند ، روزنامه نگار ، رمان نویس و فیلسوف لهستانی: Arthur Koestler -[1]

[2] - The Three Domains of Creativity

[3] - Combining

 

 

 

 

 

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:۱٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٦ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :

خبر - عجایب : اجراي اركستر سمفونيك ازنا بروك در آسمان فرهنگستان هنر

کنسرت ارکستر سمفونیک ۶۰ نفره ی ازنابروک از کشور آلمان

چهارشنبه و پنجشنبه در تهران

سرپرست گروه : مایکل دریر 

رئیس گروه : همان باونر

منبع خبر : تلویزیون صدای آمریکا

اركستر سمفونيك ازنا بروك آلمان در آسمان به اجراي برنامه مي پردازد.

به گزارش روابط عمومي مجموعه فرهنگي و هنري آسمان، روز پنج شنبه هشتم شهريور ماه اركستر سمفونيك ازنا بروك آلمان، در سالن چند منظور مجموعه فرهنگي و هنري آسمان فرهنگستان هنر، به اجراي برنامه خواهد پرداخت.

برپايي كارگاه هاي آموزشي طي روزهاي 6، 7 و 8 شهريور ماه در سالن رودكي تالار وحدت از ديگر برنامه هاي اركستر سمفونيك ازنا بروك خواهد بود.

اين اركستر 63 نفره به دعوت دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جهت اجراي دو برنامه طي روزهاي 7 و 8 شهريورماه (29 و 30 آگوست) در تالار وحدت و مجموعه آسمان فرهنگستان هنر به تهران دعوت شده اند.

در اجراي اين دو برنامه اركستر سمفونيك ازنا بروك را 6 نوازنده ايراني همراهي خواهند كرد.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ شهریور ۱۳۸٦
تگ ها :