حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

از او چه می دانيد ...(۵) - فرد کوتر

به بهانه ی پژوهش در حال انجام بنده با عنوان " نگرشی بر ادراک بصری در رویکرد روانشناسی محیط به مقوله ی شهرسازی " ؛

این نوشتار با تکیه بر ایده ی " کولاژ شهر " به یکی جالب ترین مباحث روان شناسی ادراک ، که همانا مناسبات « نقش» و « زمینه » در میدان ادراکی ماست می پردازد .

Fred Koetter  

 

فرد کوتر«Fred Koetter  » از پیشروان تفکر زمینه گرایی در آمریکاست. وی دارای درجه ی لیسانس در رشته ی معماری از دانشگاه اورگان «  Oregon» و فوق لیسانس در رشته ی معماری از دانشگاه کرنل«   Cornell»  است . وی در دانشگاههای کرنل ، ییل و هاروارد تدریس کرده و رئیس دانشگاه ییل در فاصله ی بین سالهای 1993 تا 1998 بوده است . او با همکاری سوزی کیم « Susie Kim » دفتر کار خود را با نام کروتر ، کیم و همکاران « Koetter, Kim and Associates » با فعالیت در حوزه ی معماری و طراحی شهری تاسیس نمود . عمده آثار او شامل : برنده ی مسابقه ی طراحیCodex Corporation World Headquarters در کانتون ماساچوست ؛ کتابخانه ی Firestone در دانشگاه پرینکتون ؛ پارک Miller در کاتانوگای تنسی است . از آثار فعلی او می توان به پروژه های دولتی و ماموریت های طراحی شهری در ایالات متحده ، اروپا و آسیا اشاره نمود . او نویسنده ی مقالات و کتابهای مشهوری از جمله " کولاژ شهر "«   Collage City» با همکاری کالین رو «  Colin Rowe» است .

آدرس ایمیل : fkoetter@koetterkim.com

آدرس وب سایت :  http://www.koetterkim.com

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٥ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

يادداشت ويژه

ظهور پارامتر ذهن در فرآیند طراحی

به ضیافت معمارانه ی « مهندس کورش رفیعی » دعوت نشدم ، ولی علاقمند بودم قسمتی از مباحثی تحت عنوان " نقد و تاویل اثر معماری " را که برای دانشجویان کارشناسی معماری درس مبانی نظری دانشگاه هنر ارائه کردم ، بیان نمایم .

جغرافی دانان بشردوست به این معنی که انسان اشرف مخلوقات و مرکز ثقل موجودات است اهمیت می دهند . معنایی که درباره ی از آغاز تا انتهای تجربه می آید . خانه برای آن ها موقعیت تجربه است و به عنوان روابط و وابستگی های محیطی که در فرآیند سکونت بشر شکل گرفته درک شده است . ذاتا با زمان و نفس مرتبط است .

خانه در اصلی ترین معنا ،به مثابه یک مکان ، زمینه ای از رویدادهای زندگانی بشری است . مکان هندسی عمل و ادراک است و در همه ی تجربه های هوشیاری و ادراکی حاضر است . این تمرکز بشر چیزی است که مکان آن را از فضای پیرامون یا موقعیت ساده تمیز می دهد . خانه می تواند یکی از واضح ترین و روشن ترین تجارب از مکان باشد که درفضایی خیالی اتفاق افتاده است .

مردم و مکان ها یک همکاری پدید می آورند : مناظر افقی واضح و مناظر عمودی نامحسوس که دائما باهم آمیخته می شوند و پیوند داخلی آن ها با همدیگر فرم می گیرد . مقصود نگارنده بیان بده بستان های توقف ناپذیر میان پدیده های فرا کمیتی و فرا فیزیکی در جهانی است که تمایل به عدم قطعیت در آن ، به اوج خود رسیده است. در امتداد این پویایی فزاینده بدین گونه است که مکان خانه یک قاعده کلی سازماندهی شده برای مشغولیت و غوطه وری فرد در عالم پیرامونش فراهم می کند .

در عمل نیز به همین گونه است ؛ به مادامیکه پارامتر ذهن و به دنبال آن اندیشه ی نظری ، وارد فرآیند طراحی می شود ، هنر و قدرت معمار است که " اقامتگاه با تناسبات فیزیکی فضای معماری" را به "خانه با مختصات فرافیزیکی مکان " متجسم می کند . این متداول ترین شرایطی است که برای درک آن ، اساسی می باشد . اما با اساسی بودن و متداول بودن ، نمی توان درباره ی چیزی که در این ایده بنیادی متمایز و حائز اهمیت ، به طور مکفی سخن گفت .

  

نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٢٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

مسابقه ی طراحی مسجد و یادمان شهدای دانشگاه هنر (۴)

به عقیده ی نگارنده ؛ ُ طراحی یک پژوهش است ُ. متن زیر خلاصه ای از چکیده ی پژوهشیست که برای این مسابقه به هیئت برگزاری ارائه شده است .

طرح  مسجد و يادمان شهداي داشگاه هنر در شهرستان كرج ، به ياد جانفشاني هاي جوانان دانشگاهي در واقعه ي بزرگ و تاريخي سرشار از حماسه و معنويت جاري در فرهنگ اين سرزمين ، معماري خاصي را مي طلبد . با توجه به ويژگي يادماني بنا ، طراحي اين مجموعه در بافت دانشگاه هنر، با هدف دست يافتن به اثري موقر ، استوار و ماندگار با دو رويكرد صورت پذيرفته است . اول ، درجهت پيوند مفاهيم مستتر در موضوع و بيان معمارنه ي آن ، طراحي فضاهايي با كيفياتي خاص انجام گرفته است كه هم تجلي معمارانه مفهوم و هم انتقال معاني را تحقق مي بخشد و دوم ، در تعامل با موضوع طرح ، مفاهيم بنيادي معماري ايران و توسعه ي الگو هاي به كار گرفته شده است .

 هفت مرحله ، هفت خوان ، هفت منزل ، هفت صفه و هفت برج نور ، ترجمان معماري  اطوار هفت گانه ي سلوك اند و سير گام به گام از پايين به بالا در مسير تعالي را كالبد مي بخشد . طرح پيشنهادي در فرآيندي خاص از طريق تركيب اين مفاهيم و اجزا با عوامل ديگر مانند  حفظ ديدومنظر بنا در عرصه ي شهري ، دسترسي مناسب از خارج و داخل محوطه دانشگاه به سايت مجموعه و .. . تحقق يافته است .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٩:۱٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٥ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

از او چه می دانيد ...(۴) - مهدی عليزاده

معمار منتخب ایران در سال ۱۳۸۶

  • ۱۳۱۴  تولد در تبريز 

  • ۱۳۴۳ دريافت مدرك كارشناسي ارشد معماري از دانشگاه تهران  

مهدي عليزاده در سال ۱۳۱۴ شمسي در شهر تبريز متولد گرديد. دوران كودكي و سه سال ابتدايي را در اين شهر تا مهاجرت خانواده به تهران سپري كرد و در سال ۱۳۳۴ به پيشنهاد يكي از معلمان دوران متوسطه وارد دانشكده معماري شد.

او فضاي آموزشي و بنيه علمي دانشكده را درآن زمان بسيار ضعيف و بي خبر از معماري و صنعت ساختماني دنيا و گرفتار برخوردهاي سطحي و غير واقعي، چه در آموزه هاي كلاسيك و چه در رجوع به معماري بومي و سنتي، ارزيابي مي كند.

به همين سبب خود به جبران آن ضعفها، معماري را در عمل تجربه كرده و آموخته است.عليزاده از همان سالهاي شروع دانشكده، كار در شهرداري و دفاتر معماري را آغاز مي كند و در كنار آن به طراحي و ساخت به صورت مستقل نيز مي پردازد.در سال ۱۳۴۳ دانشكده را به پايان مي رساند و همواره بدون تعطيل و به طور مداوم، با روحيه يك حرفه اي كار ميكند و مي سازد.

مهندس عليزاده مي گويد" در وضعيت كمبود اطلاعات از روش هاي ساختماني و مصالح و تاسيسات جديد، در حين رويارويي فردي با كار آموزش مي ديدم و راه حل پيدا مي كردم".تجربه ي حرفه اي مهندس عليزاده را مي توان به سه دوره بسيار مشخص تقسيم كرد: 

  • دوره اول: حركت در عرصه طراحي و ساخت (۱۳۲۶ تا ۱۳۵۶)

  • دوره دوم: طرح ديدگاه ها (۱۳۵۶ تا ۱۳۷۵)

  • دوره سوم: بيان هويت (۱۳۷۵ تا امروز)

 منبع : از وبلاگ آتليه معماران نوانديش(آمن) . علیرضا یاورزاده                      http://www.amen85.persianblog.ir/

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٤ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

مسابقه ی طراحی مسجد و یادمان شهدای دانشگاه هنر (۳)

خردادماه امسال یادداشتی درباره ی " مسابقه ی طراحی مسجد و یادمان شهدای دانشگاه هنر کرج " نوشته بودم ، که تا مهرماه امسال ظاهرا نیمه تمام رها شده بود . سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و پس از گذشت زمانی نزدیک به شش ماه از آخرین فراخوان این مسابقه ، هیئت داوران از میان آثار 27 گروه طراحی از سراسر کشور ( طرحهای ارسال شده به دبیرخانه) ، 4 طرح را به عنوان طرح های ممتاز و برگزیده به ترتیب ذیل انتخاب نمودند که طرح بنده با همکاری دوست عزیزم مهندس نادر یمنی به رتبه ی دوم دست یافت :

 

رتبه اول ) آقای قربانپور با همکاری گروه

 

رتبه دوم ) نادر یمنی+ حسام عشقی صنعتی

 

رتبه پنجم ) خانم زمانی با همکاری گروه

جوایز  ظهر امروز در محل دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر ، پردیس کرج ، توسط  دکترسید بهشید حسینی ( ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر) ،  دکتر علیرضا مستغنی (مدیر گروه معماری) و مصطفی کیانی ( استاد و عضو هیئت علمی دانشکده ی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر ) شامل تقدیر نامه و 2 عدد ربع سکه بهارآزادی به هریک از اعضای گروه های برگزیده اهدا شد .

 

در فراخوان ذکر شده بود در صورت ارائه ی طرح مناسب و مورد تایید هیئت داوران توسط گروه معماری و با حضور دانشجویان منتخب نسبت به تهیه ی طرح های اجرایی و ساخت مجموعه ی انتخاب شده اقدام خواهد شد .

 

ضمنا از آقای مهندس حجری که در برگزاری این مسابقه زحمات زیادی را متحمل شدند ، بسیار سپاسگزاری می نماییم .

 

درپست های آتی ، ایده ی طراحی و تصاویری از پروژه را در وبلاگ خواهم گذاشت .

 

 

اعضای هیئت داوری به شرح زیر بودند :

 

-          دکتر عباسعلی ایزدی ، رئیس دانشگاه هنر

 

-          نماینده ی شورای اسلامی شهر کرج

 

-          دکترسید بهشید حسینی ، ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر

 

-          دکتر علیرضا مستغنی ، مدیر گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر

 

-          دکتر علی اکبر زرگر ( استاد مدعو )

 

-          دکتر سیمون آیوازیان ( استاد مدعو )

 

-          دکتر عیسی حجت ( استاد مدعو )

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

ترجمه (۶) - تعامل فلسفه و معماری

به بهانه ی ترجمه ی مقاله ی Love In Architecture  نوشته ی Andera Wheeler از دانشگاه ناتینگهام انگلستان توسط بنده با مضمون جنسیت در معماری و فمینسم :

«چقدر خوشبختم که در عصر آزادی زندگی می کنم ! این روزها یک دختر می تواند پزشک یا قاضی شود، در ارتش ثبت نام کند، به تیم بسکتبال بپیوندد، می تواند مدارج شغلی را طی کند بچه های خودش را در مهدکودکها رها کند و هر قدر دلش می خواهد سقط جنین داشته باشد. گزینه های جنسی او نیز دیگر محدود نیستند، روابط جنسی نامشروع پیش از ازدواج و پس از ازدواج برای وی امکان پذیر است. به طور خلاصه یک دختر می تواند هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد، هر چه می خواهد بشنود. تنها یک استثنا وجود دارد: او نمی تواند یک زن باشد. »

«برگرفته از کتاب نابودی عفاف ارمغان فمنیسم- نوشته خانم وندی شلیت»

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

آينده ای وخيم برای تهران(۱)

تعداد خودروهای سواری ثابت . تعداد خودروهای نقلیه ناوگان حمل ونقل عمومی در حال افزایش .

ترمینال غرب تهران

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٠٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٦ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

معرفی سايت(۴) - مرتبط با کتاب : Shelfari

Shelfari

Shelfari is a free site that lets you share book ratings and reviews with friends and meet people who have similar tastes in books. It also lets you build an online bookshelf, join book clubs, and get good book recommendations from friends. You should check it out.

http://www.shelfari.com/

Shelfari, 616 1st Ave #300, Seattle, WA 98104

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٦ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

از او چه می دانيد ...(۳) - موژان مجيدی

شف آتلیه ی جدید دفتر نورمن فاستر و شرکا  از ۲۰۰۴ تاکنون.

Mouzhan Majidi studied architecture at Strathclyde University. As a student, he received various awards including the RIBA Part 1 Design Award in 1985 and RIBA Silver Medal for the best national diploma project in1987, graduating with first class honours that year.

On graduation he joined Foster + Partners, working on Stansted Airport Terminal Building, which was completed in 1991. He was made an associate that year, and was the project architect in charge of two competition-winning schemes for the Cambridge Law Faculty Building and Frejus School in France.

In 1992 he moved to Hong Kong as a director responsible for the design of Hong Kong International Airport at Chek Lap Kok from inception to completion in 1998. He was also the director responsible for the new Air Cargo Super Terminal Building for HACTL and the Airport’s Ground Transportation Centre.

On his return to London, he became the director in charge of Wembley Stadium. In recent years he has been responsible for winning a number of major international competitions, including Beijing Airport – the biggest terminal complex in the world – and the masterplan for Frankfurt Airport, Arizona State University complex and the West Kowloon Cultural District in Hong Kong.

He became a senior partner and group leader in 2004, overseeing a diverse range of airports, cultural, commercial, infrastructure, residential, leisure and education projects in Europe, the Far East and America. Most recently, Group 3 has worked on a luxury development on the Red Sea, Egypt, a super-high tower in Moscow and a mixed use masterplan on the site of the Russia Hotel, Moscow. He also remains the director of Foster Hong Kong, and became Chief Executive of Foster + Partners in 2007.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٢٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٥ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :

مسابقه طراحي مجتمع فرهنگي اجتماعي زرتشتيان تهران

پيروان كليه اديان الهي براي انجام نيايش هاي مذهبي و اجراي مراسم ديني متناسب با تعداد پيروان خود و بر اساس اداب و رسوم و هر مذهب ، محلي را در اختيار دارند تا ضمن حضور درنيايش هاي جمعي نسبت به برپا داري وتداوم آداب و رسوم خود اقدام نمايند . زرتشتيان دنيا نيز كه پيرو پيامبر ايراني اشوزرتشت هستند نيز بنا بر نياز خود در هر منطقه مجموعه هاي كوچك يا بزرگي را براي اجراي مراسم مذهبي احداث نموده اند.

زرتشتيان تهران نيز از قاعده فوق مستثني نبوده و به همت پيشنيان خود داراي نيايشگاه هايي در نقاط مختلف تهران هستند كه علاوه بر عبادت گاه ، محلي فرهنگي اجتماعي نيز محسوب شده و خدمات فرهنگي ، هنري و اجتماعي به اقشار جامعه زرتشتي ارائه مي‌نمايند.

از آنجا كه مراكز مذكور در حال حاضر پاسخگوي نياز جمعيت فعلي زرتشتيان تهران نيست ، انجمن زرتشتيان تهران در نظر دارد نسبت به احداث مجموعه اي فرهنگي اجتماعي به عنوان آدريان بزرگ اقدام تا برگزاري مراسم جمعي در زمينه‌هاي آييني ، فرهنگي ، هنري ، ورزشي ، اجتماعي را براي جمعيت بيشتري امكان پذير نمايد . از آنجا كه پروژه مورد نظر از اهميت خاصي برخوردار است لذا جاي آن دارد كه از افكار و دانش و هنر كليه معماران خوش‌ذوق و علاقمند استفاده به عمل آيد ، به همين جهت طرح آدريان بزرگ به صورت آزاد به مسابقه گزارده مي‌شود .

مدت زمان مسابقه از تاريخ 5/8/1386 حدودا سه ماه خواهد بود و شركت كنندگان موظف هستند حداكثر تا ساعت 16 روز 7/11/1386 نقشه ها و مدارك را به نحوي كه در بخش نحوه تحويل مدارك آمده است به دبيرخانه انجمن زرتشتيان تهران تحويل يا ارسال نموده و رسيد دريافت دارند.

براي شركت كنندگان خارج از تهران كه به وسيله پست مدارك ( نقشه ها ) را به دبيرخانه انجمن زرتشتيان ارسال  مي‌نمايند بايد تاريخ صدور قبض پستي مدارك ارسالي حداكثر تا تاريخ 7/11/1386 باشد و آن را به دبيرخانه انجمن زرتشتيان تهران به شماره 66718127 فكس نمايند.

http://www.t-z-a.org/

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٠۱ ‎ب.ظ روز شنبه ٥ آبان ۱۳۸٦
تگ ها :