حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

خلاقیت و تفکر سیار در طراحی

Creativity and Mobile Thinking in Design

این یادداشت (با اندکی تاخیر) در پاسخ به دومین ضیافت معمارانه ی محمدرضا شیرازی با موضوع « خلاقیت- معماری » نگاشته شده است . 

نقطه ی عطف تحولات فرآیندهای طراحی معماری ، ورود علم به صحنه ی طراحی است ، که شاخه ای از پژوهش را در طراحی می آفریند . چنین ظهوری ، توسعه دادن طبقه بندی مسایل طراحی ، پژوهش تجربی و ادبیان پژوهی ( در روش شناسی طراحی ) است که نقطه ی شروعیست بر مسایل طراحی پژوهی. رویکرد علمی در منتهای فرآیندی نمودن طراحی ، قلمروی دانش را در طراحی مبتنی بر همراهی چهار زیرشاخه ی مهندسی ، زیبایی شناسی ، اقتصاد ، توسعه ی تولیدات جدید و با پس زمینه ای از ریاضیات و اطلاعات معرفی می نماید . هربرت کریستیانز (Herbert Christiaans ) یکی از صاحبنظران در این زمینه ، در پیشگفتار رساله ی دکتری اش با عنوان « خلاقیت در طراحی ؛ نقش قلمروی دانش در طراحی » از دانشگاه دلفت در سال 1992 می نویسد : " من خوشبخت بوده ام که توانستم بعد گذشت مدتی قریب به ده سال ، فعالیت خلاق طراح را جستجو نمایم ". کریستیانز این فعالیت را معطوف به بهبودبخشیدن آموزش طراحی و نیز پیشرفت ابزارهای طراحی می داند و با معیار قراردادن دانش و فعالیت طراحی ، مدلی از تعاملات این دو به عنوان یکی از خلاقانه ترین جستجوهای بشری ، ارائه می نماید .

مراحل خلاقه ی فرآیند طراحی معماری ، متناوبا با فعالیت های شدید ذهنی و استراحت ذهن در مدت اندکی آغاز شده و پایان می یابد . همانطور که لاوسون فرآیند خلاقیت را در مدلی پنج مرحله ای توصیف می نماید که ابتدا با تشخیص وجود مسئله یا مسایل و تصمیم به حل آن ها آغاز می شود و در مرحله ای از این فرآیند ، بدون تلاش آگاهانه و با تفکری معطوف به وجود مسئله ای روشن برای شروع کار خلاقانه ، در مرحله ی بعد ظهور ناگهانی ایده و در پایان با پاسخ به مسئله خاتمه می یابد . در این فرآیند ، ایده در پاسخ به مسئله ی طراحی بسیار اهمیت دارد و تصمیم سازی و انتخاب دقیق از میان صدها راه حل که در پس فرموله شدن مسئله در ذهن می آید ، غایت مسئله است . این ایده به عنوان محصولی خلاق ناشی از تفکر همگرا و واگرایی است که در تکامل همزمان و مساوی بر ذهن طراحی هجوم می آورد و در صورت تراکم ایده ها ، به عقیده ی نگارنده ، طراح باید مسیرهای اندیشه را همزمان به پیشرفت وادارد و به آن ها اجازه دهد تاثیر خودرا هرچند اندک بگذارند ، سپس به انتخاب صحیح و طراحی بپردازد .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٥:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۳٠ آذر ۱۳۸٦
تگ ها :

Emerging City

نمایشگاهی برای طراحی معماری

An Exhibition of Architectural Design

Architecture’s next generation of designers explore novel techniques to expand the horizons of human habitation. Graduate students of the Faculty of Architecture, the University of Sydney present an architectural vision for Parramatta – the emerging city within the Greater Sydney Area. Exploring digital possibilities in architectural form, media and philosophy, they present a fresh and young city that allows life, culture, work and community to find a confident identity beyond its borders.

پروپوزال :

At the dawn of the 21st century, “digitalics” (referring to digital- technologies, ~philosophies, ~cultures, ~arts, ~sociologies, etc) have enabled new techniques for the development of architecture and human habitation. In this studio, students developed an architectural design in which these digitalics have the potential to affect the wider architectural landscape in profound ways. They explored new architectural topologies that engage with context, form, function, material and understanding of an innovative high density urban life-style. This can allow new influences of architectural appreciation to be absorbed that may produce concrete effects on its users and its environment. At the end of this studio, the students presented both a philosophy and a specific architectural language for these digitalics and present a design solution that can catalyze architectural advancement.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:٤٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٦
تگ ها :

معرفی سايت(۵) - مرتبط با معماری : بناهای تاريخی آسيا

http://www.orientalarchitecture.com/

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٥٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸٦
تگ ها :

طراحی پژوهی ؛ دانشی نو در خدمت معماری

Design Studies ; New Knowledge for Architecture

 

از آنجائیکه طراحی معماری ، مبتنی بر یک فرآیند است و فرآیندهای طراحی معماری متنوع و متعددند ، در رابطه با طراحی پژوهی می توان عنوان نمود که شناخت فرآیند طراحی است . طراحی پژوهی قدمتی پنجاه ساله دارد و بحث اصلی آن اینست که چگونه می توان با روش علم گرا ، طراحی معماری را توصیف نمود  .

 

هنگامیکه علم بر طراحی سایه می اندازد ، آن را موظف به ایجاد نوعی ساختار ، نظم و قانونمندی می کند ، بنابراین فعالیت طراحی از التزام تعهد صرف معماران رها و با گروه های دیگری تقسیم خواهد شد ، هم اکنون جایگاه پارامترهای دیگری نظیر کارفرما ، ضابطه ها ، مخاطبان و ... در این روند معین می شود .

 

مطالعه در حوزه ی طراحی پژوهی به تعاریف جدیدی از فرآیند طراحی ، امر طراحی و فعالیت طراحی منتج شده و به شناخت مسئله ی طراحی و  راه حل های آن می پردازد . بنا به تئوری های صاحبنظران طراحی پژوهی ، نقش طراح را در این فرآیند برجسته نموده و وی را به عنوان عنصر اصلی آن معرفی می نماید ( کیز دورست ) و از آنجائیکه طراحان از ترسیمات و مدلسازی رایانه ای بعنوان وسیله ای برای مسئله گشایی استفاده کرده و از رسانه های مدلسازی فضایی / ترسیمی سود می برند ، رایانه هم به عنوان ابزار اصلی فرآیند طراحی ظهور می کند ( نایجل کراوس و برایان لاسون ) و طراحی معماری به مکالمه ای میان انسان و رایانه تبدیل می شود .

 

از پیشگامان طراحی پژوهی می توان به بروس آرچر ، کریستوفر جونز و کیز دورست « Kees Dorst » اشاره نمود .

 

 پیشگامان طراحی پژوهی

 

Avent-guard of Design Studies

 

متن حاضر به بهانه ی سالروز سخنرانی کیز دورست « Kees Dorst » - در نوامبرسال 2006 - در دانشگاه آیندهوون هلند ، در دنیای مجازی انتشار یافته است .

 

کیز دورست ، نظریه پرداز و نویسنده درباره ی طراحی « Design » است . او تحصیلکرده ی رشته ی مهندسی طراحی صنعتی در دانشگاه تکنولوژی دلفت «Delft University of Technology » وعلاوه بر آن دارای مدرک فلسفه از دانشگاه ارسموس روتردام «Erasmus  University Rotterdam » می باشد . وی پی از اخذ مدرک فوق لیسانس در سال 1989 به طراحی و تولید صنعتی روی آورده و بالغ بر 50 پروژه را به انجام رسانید . وی همزمان به عنوان یک محقق طراحی پژوهی در دانشگاه تکنولوژی دلفت مشغول بکار بود . او در پایان نامه اش با عنوان " توصیف طراحی ؟ مقایسه ای میان پارادایم ها "« Describing Design? A Comparison of Paradigms » در سال 1997 ، دو شیوه ی متفاوت و اساسی از توصیف فرآیندهای طراحی را با هم مقایسه نمود ؛ حل منطقی مسئله و حل شهودی آن . وی کنفرانس هایی را در دانشگاه ها و مدارس طراحی متعددی در جهان برگزار نموده است .

 

در حال حاضر کریس دورست ، به عنوان پژوهشگری برجسته در دانشکده ی طراحی صنعتی دانشگاه آیندهوون مشغول به فعالیت و نیز ویراستار بخش تولید صنعتی ژورنال طراحی« ITEMS » در لاهه ی هلند است . او همچنین مدرس درس روش های طراحی در آکادمی طراحی آیندهوون و موسسه های گوناگون مدیریتی کشور هلند در گرایش طراحیست ، او علاوه بر این بعنوان مشاور دولت هلند مشغول بکار است و موسسه ای را برای آموزش طراحی پس از تحصیلات آکادمیک پایه گذاری نموده است . دورست مقالات متعدد – برای نمونه می توان به "مسائل و پارادوکس های طراحی" « Problems and Design Paradoxes  Design » اشاره کرد که هم اکنون توسط نگارنده در دست ترجمه است- و چهار کتاب – برای نمونه می توان به« Understanding Design » اشاره کرد – را به رشته ی تحریر درآورده است .

 

 

برای هم اندیشی می توانید از سایت www.keesdorst.nl بازدید نموده یا با ایمیل kees_dorst@hotmail.com  تماس حاصل نمایید .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٢٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٢ آذر ۱۳۸٦
تگ ها :