حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

هنر مدرن ؛ تولد هنر هشتم

 Modern Art ; Birth of 8th Art

*این یادداشت در اولین شماره ی نشریه ی الکترونیک گیلانیان با موضوع مرگ و تولد انتشار یافته است .

http://gilanianmag.com/2008/03/modern-art-birth-of-8th-art.html

هنر به عنوان یکی از ابعاد خداگونگی و معنوی انسان و خلاق ترین کوشش وی در مسیر رسیدن به تکامل روحی محسوب می شود . از آفرینش یا ساختن بعنوان اولین هنر ، تا متمم های آن تحت لوای هفت هنر ، الزاما با زیبایی شناسی عجین نبوده ولی همواره با خلاقیت (Creativity)همراه بوده است . این هنرهای هفتگانه به معماری ،هنرهای دستی ، هنرهای ترسیمی ، ادبیات ، موسیقی ، حرکات موزون و هنرهای نمایشی قابل دسته بندی اند .

 با جستجو در میان روشن ترین خصلت ها ، تخیل هنرمند در معنای تجسم (Imagination) به عنوان مرز اشتراک هنرها همچنان به نقش آفرینی در تولید آثار هنری اشتغال دارد ، همچنین برپایه ی احساس سلیقه و ذوق هنرمند و نه اندیشه ی عقلانی وی است که می تواند بعنوان سرآغاز اثر هنری محسوب شود و نیز ایهام در معنا و چندگانگی دریافت های بیننده است که همچنان بعنوان وجه اشتراک تمامی هنرها بحساب می آید .سیر تطور تاریخی این هنرها را می توان بطور ملموس از ایران باستان تا کنون ، مختصرا بررسی نمود ، در ادامه این نکته قابل ذکر است که در ادوار تاریخ ایران ، همزمان یک یا چند رشته از این هفتگانه برجسته و مابقی به فراموشی سپرده می شد ؛

قبل از اسلام ، در عهد ساسانیان هنر ایرانی به اوج پیشرفت خود رسید و اگر چه از جریانات خارجی همچون یونان و روم تأثیر پذیرفت . پس از این دوره ، هنر هخامنشیان ترکیبی بود از هنر اقوام گوناگونی که تابع پارسیان بوده اند . در دوره تیموریان نهضت هنری پر رونقی شکوفا شد که ادوار بعدی ایران نظیر صفویه را نیز تحت تأثیر خود قرار داد . پس از دوره ی صفویه ، دوره ی قاجار آغازگر نوعی شیفتگی به هنر ایرانی بود . دوره پهلوی اول و دوم  ، شیوع و رواج تفکر  مدرنیسم و گرایش شدید به غرب بود که می توان آن را در محدوده ی 1299 تا قبل از انقلاب اسلامی جستجو نمود . این مصادف با زمانی است که پایه های جنبش هنر مدرن در اروپا مستحکم شد و برخی از گرایش های شاخص هنری پدیدار شدند .

رویکردهای پست مدرنی که در دهه 40 و 50 هنر اروپایی را ایرانیزه کرده بود و نیز نمایان شدن هنر دیجیتال و تأثیر هر چه بیشتر تکنولوژی در هنر باعث شد که از این پس هر آنچه کانت و بعدها هگل تعبیر کرده‌ بودند دیگر درباره‌ی این هنرها موضوعیت نداشته باشد . مظاهر هنر در قرون 14 و 15 میلادی و هنر رومانتیک که هگل آنرا نقطه ی اوج هنر تلقی می نمود ، باعث شد که وی سخن از مرگ هنر را به میان آورد و عنوان نماید که هنر دیگر به پایان رسیده است .

آنچه امروزه تحت عنوان هنر مدرن تلقی می شود ، بارزترین شاخه ی هنر معاصر است . امروزه هنرها چنان با تکنولوژی آمیخته شده که تعبیر تقدیر تکنولوژیک به عینیت در‌آمده است. بعقیده ی نگارنده ، هنرهای هفتگانه در همسویی با یکدیگر به تولید هنر نو پرداخته و در تعامل با یکدیگر است که شاخه های گوناگون را بوجود می آورند . این تعامل ، معطوف به تلفیق و همگرایی هنرها به سوی هدف تکامل است . استنباط از چنین تکاملی ، ناشی از بر همکنش و همنشینی بحق این هنرها در کنار یکدیگر ، به تولد هنر دیگری که برآیند سایر هنرهاست تعبیر می شود . به بیان دیگر ، « ظهور هنر هشتم » است که تحت گشتالتی (Gestalt)، به توالی ، زیرشاخه های پیشروی هنر را دستمایه قرار داده و به تولید اثر می پردازد . در چنین گشتالتی ، کل چیزی مجزا از اجزا است و با تجزیه کل نمی توان به جز رسید ولی کل وامدار خصلت های اساسی جز است و بالندگی اش در امتداد آن خواهد بود .

در خاتمه می توان ؛ قصه ی هنر مدرن را ، سفری بی پایان از مبدا به مثابه ی یک ادیسه دانست ؛ چرا که به گفته‌‌ی ژاک ریوت « در جهان مدرن، برای هیچ داستانی پایان قطعی در کار نیست و ما دیگر نمی‌توانیم داستان‌هایمان را به پایان برسانیم ».  

منابع :

 - آربری، آرتور(1370) میراث ایران، ترجمه احمد بیرشک، بهاء الدین پازارگاد و ...، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب .- دبلیو، ر، فریه (1374) هنرهای ایران، تهران، نشر فروزان .- دیمارز، س. م (1368) راهنمای صنایع سلامی، ترجمه عبدا... فریار، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی .- گشایش، فرهاد (1378) تاریخ هنر ایران و جهان، تهران ، عفاف . - گیرشمن، رمان (1346) ایران از آغاز اسلام، ترجمه محمود معین ، تهران ، انتشارات علمی و فرهنگی .- میرمیران ، سید هادی (1386) مقاله ی شکوفایی فضا و افول ساخت و پرداخت ، فصلنامه ی مدرسه ی نو ،شماره ی 48 .- سخنرانی مرحوم دکتر محمد مددپور ، تهران ، زمستان 1382 ، فرهنگسرای دانشجو برگرفته از سایت - باشگاه اندیشه .- دانشنامه ی اینترنتی ویکیپدیا www.fa.wikipedia.org     
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٠٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ فروردین ۱۳۸٧
تگ ها :

● انقیاد طراحی معماری تحت سلطه رسانه قدرتمندی به نام رایانه*

منبع : آرونا - حسام عشقی صنعتی

 در سال‌های اخیر ورود رایانه به عرصه معماری، موجب ظهور معمارانی را فراهم کرده‌است که با استفاده همه جانبه از این ابزار، حقیقتا بنیانگذار موج جدیدی در این رشته با عنوان معماری دیجیتالی(۱) بوده‌اند؛ آنها برخلاف سال‌های گذشته با بهره‌گیری از این روش توانستند قبل از تولد واقعی فرم یا تجربه کردن آن، در فضای رایانه‌ای مفهوم سازی کرده، سپس فرم مورد نظر را به دنیا تزریق کنند...!

cad

مساله صرفه‌جویی در زمان و بهره‌گیری بهینه از حداقل آن، نبود فرصت برای استفاده از تکنیک‌های راندوی دست آزاد-تی و گونیا-، رایانه را به جمع معماران آورد؛ اما این تکامل تدریجی در تکنیک های ارائه ، باعث تاثیر بی‌بدیل رایانه در شیوه طراحی معماران و نیز سیطره ی آن بر فرآیند طراحی معماری (۲) شد، بگونه‌ای که دیگر عده کثیری از معماران کنونی، مگر در اتودهای اولیه طراحی، به شیوه دست آزاد عمل نمی‌کنند و رایانه را همانند ابزار بخدمت می گیرند و ادامه مسیر طراحی را بر عهده ی آن می‌نهند.... در این بین چه‌بسا نکته جالب توجه این باشد که تاکنون تنها ترسیم به کمک رایانه ها انجام گرفته نه طراحی توسط آنها....

در حقیقت رایانه در طراحی معماری - جدا از نقشش به عنوان رسام(۳)- همواره به عنوان کاتالیزوری مطرح بوده که در انتخاب راه حل بهینه(۴) و مسیر سریع‌تر به هدف رسیدن، مددیار طراح بوده است و اینکه نقش رایانه را در فرآیند طراحی، جایگزین شونده طراح بدانیم تاحدودی مورد پرسش قرار می‌گیرد. رایانه با نقش برجسته‌اش، فرآیند طراحی را بی نیاز از طراح نمی‌کند، به این دلیل که با ورود رایانه، تصمیم‌سازی، تولید آلترناتیوهای متعدد در پاسخ به مسائل متفاوت طراحی و مراتب خلاقیت همچنان در ذهن طراح انجام می‌شود و رایانه تنها در جهت تسریع بخشی از پروسه و اولویت دادن به همان آلترناتیوهاست.

البته در دهه ی اخیر زمزمه هایی مبنی بر ساخت و بهره برداری از نسخه های جدید نرم افزارهای متفاوت باکاربرد فوق العاده ای در معماری بگوش می‌رسد که نقش رایانه را بعنوان جایگزین طراح به نقشی بسیار پررنگ‌تر بدل کرده‌اند و طراحی با رایانه یا CAD معنای خود را تاحدودی بازیافته است. نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی نظیر مایا(۵)، راینو و نیز نرم افزار مایکرواستیشن(۶) که هیچ نسخه‌ای از آن در بازار ایرانی بطور رسمی بفروش نمی رسد، از این رده‌اند.

برنامه های فوق الذکر که به نرم افزارهای پارامتریک(
۷) مشهورند به طراح این امکان را می‌دهند که پارامترهای تاثیرگذار و تعریف شده توسط خود وی را بصورت پیش فرض در طراحی بکار برد و نتیجه کار را بصورت حجمی مستقل مشاهده کند؛ در حقیقت نتیجه حاصله، نمایاندن محدودیت های یک پروژه در هیات حجمی خام است که بازهم پیگیری ممتد طراح برای به اتمام رساندش را می‌طلبد.در انتها چه بسا بتوان به این نتیجه رسید که پیدایش رسانه‌ای همچون رایانه و نیز کاربرد آن در معماری، علیرغم بدوش کشیدن بخش عمده‌ای از فرآیند طراحی، تاکنون قادر نبوده نقش طراح را از مسیر این فرآیند حذف کند.

پینوشت:
۱ - Digital Architecture
۲ - Architectural Design Process
۳ - Tracer
۴ - Optimum
۵ - Maya
۶ - Microstation
۷ - Parametric

Submission of Architectural Design under Ascendency of Strong Medium In The Name of Computer  * 

http://report.aruna.ir/archives/2008/Mar/28/1614.php

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٤:٥٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٠ فروردین ۱۳۸٧
تگ ها :

آغاز به کار اولین شماره ی نشریه ی الکترونیک گیلانیان

مرام نامه

گیلانیان، نشریه‌ای الکترونیک با دوره‌ی انتشار دو هفته یک بار است و به هیچ گروه و جناح و حزب و دسته‌ای وابسته نیست. گیلانیان در ویرایش و اصلاح مطالب ارسالی آزاد بوده و عقاید و آرای عنوان شده در گیلانیان نشان‌گر عقیده و رای گردانندگان آن نیست. شما نیز می‌توانید مطالب خود را با توجه به حوزه‌ی موضوعی آن، برای دبیران بخش‌های مختلف گیلانیان ارسال کنید. استفاده از مطالب گیلانیان، به هر شکلی، در اینترنت با ذکر منبع و در رسانه‌های دیگر تنها و تنها با اجازه‌ی صاحب اثر مجاز است.

مطالب این شماره که آغازین شماره‌ی گیلانیان است، بیشتر حول محور موضوع «تولد و مرگ» خواهد بود.
هر شماره ی گیلانیان شامل بخش های زیر است :
معماری و هنرهای تجسمی
 اندیشه
اجتماعی
ادبیات فارسی
ادبیات گیلکی
موسیقی
سینما
وب
طنز
رویدادها
آدرس اینترنتی نشریه ی الکترونیک گیلانیان : http://gilanianmag.com/
  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٩ فروردین ۱۳۸٧
تگ ها :

قرار ملاقات

Appointment

صبح امروز با قرار قبلی با دکتر اصغرساعدسمیعی دیداری نیم ساعته داشتم . وعده راس ساعت 10:15 در هتل کادوس واقع در خیابان منظریه ی رشت بود . واقعا باعث افتخارم بود که به دیدار انسانی وارسته و فرهیخته از خطه ی گیلان می رفتم . استاد سرحال و سرزنده ، چقدر مرا امیدوار می کرد . پیشنهادش برای همکاری در تحقیقی پیرامون مسکن در گیلان را با کمال میل و افتخار پذیرفتم . خاطراتش از دوران گذشته ، بوی تازگی می داد ، خاطراتی از دوران دانشجویی اش در تهران .

 تجارب حرفه ای استاد قریب 50 سال ، از زمان دانشگاه و فارغ التحصیلی تا کنون همچنان ادامه دارد . بگفته ی وی در حال حاضر نیز شش روز از روزهای هفته را نیز بصورت تمام وقت به کار معماری اشتغال دارد . علاقه و اشتیاق وافر این معمار ارجمند به معماری در طول سالهای متمادی ، چه در حیطه ی آموزش دانشجویان و چه در عرصه ی ساخت و ساز و فعالیت های حرفه ای معماری ، او را به چهره ای ماندگار در ایران و نامی سبز برای گیلان زمین بدل نموده است .  استاد زنده و پاینده باشی 1000 سال .   
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٤:۳۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٥ فروردین ۱۳۸٧
تگ ها :

konyk Architecture

About:

Konyk Architecture designs futuristic, high-tech prefabricated homes. The designs utilize steel "uni-body" frames, structural panels and lots of insulated glass to form super-modern, sleek living spaces. The homes are fabricated and delivered fully equipped with high-end appliances, fixtures and mechanicals.

 

 
  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۳:٥۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۸٧
تگ ها :