حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

لیست اعضای هیئت علمی دانشکده ی هنر ، دانشگاه تربیت مدرس

نام و نام خانوادگی آدرس پست الکترونیک
سیدابوتراب احمدپناه ahmadp_a@modares.ac.ir
پرویز اسکندر پور خرمی eskandarpourkhorami@modares.ac.ir
رضا افهمی afhami@modares.ac.ir
سید نجم الدین امیرشاه کرمی najmedin@modares.ac.ir
مجتبی انصاری ansari_m@modares.ac.ir
محمدرضا بمانیان bemanian@modares.ac.ir
محمدرضا پورجعفر pourja_m@modares.ac.ir
جواد پویان pouyan@modares.ac.ir
علی اکبر تقوائی taghvaea@modares.ac.ir
مهدی حامد سقایان saghaian@modares.ac.ir
محمدکاظم حسن وند mkh@modares.ac.ir
مرتضی حیدری mheidari@modares.ac.ir
محمدرضا خاکی khaki_mr@modares.ac.ir
محمد فرید خدارحمی khodarahmi@modares.ac.ir
محمد خزائی khazaiem@modares.ac.ir
هاشم داداش پور H-dadashpoor@modares.ac.ir
مجتبی رفیعیان rafiei_m@modares.ac.ir
ا فسا نه زرکش zarkesh@modares.ac.ir
مهناز شایسته فر shayestm@modares.ac.ir
علی شیخ مهدی ali.sheikhmehdi@modares.ac.ir
محمدحسین صبحیه sobhiyah@modares.ac.ir
محمدعلی صفورا safoora@modares.ac.ir
اکبر عالمی alemi@modares.ac.ir
سیدحبیب اله لزگی lazgee_h@modares.ac.ir
سید مصطفی مختاباد mokhtabm@modares.ac.ir
فرهاد مهندس پور mohandes@modares.ac.ir
امیرحسن ندائی amir_nedaei@modares.ac.ir
احد یاری راد yarirada@modares.ac.ir

منبع

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٤:۳۱ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٠ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

معماری پایدار از دیدگاه سه تن از معماران معاصر

Sustainable Architecture In Overwiew Of Three Contemporary Architects. 

رشد بی رویه جمعیت کره ی زمین باعث بروز مسائلی همچون تخریب جنگل ها ، انقراض گونه های گیاهی ، مصرف بی رویه ی انرژی ، گرم شدن کره ی زمین و ... شده است . در دو قرن اخیر اقداماتی برای حفظ محیط زیست و نجات کره ی خاکی صورت پذیرفت . جاییکه توسعه ی پایدار[1] کم کم مفهوم خود را می یافت ؛ برای جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون نابودی منابع طبیعی ، تخریب اکوسیستم[2] ها ، آلودگی و ... ، راه حل هایی در مقابل الگوهای سنتی کالبدی ، اجتماعی و اقتصادی ارائه شد که مفهوم توسعه ی پایدار از آن برداشت می شود .

بعنوان تعریف می توان سخن از توسعه ای را به میان آورد که بتواند نیازهای کنونی را بدون از دست دادن توانایی های نسل های آینده در رفع نیازهایشان ، تامین کند و در بلندمدت ، سلامت انسان و نظام های اکولوژیکی را بهبود بخشد . سرمایه گذاری بطور کافی در زمینه ی بهداشت ، آموزش ، جمعیت و انرژی از اهداف توسعه ی پایدار است بطوریکه برای نسل های آینده ، بدهی اجتماعی بوجود نیاید .

از آنجاییکه صنعت دوم جهان پس از کشاورزی ، ساختمان سازی است ، مفهوم توسعه ی پایدار در قالب معماری و شهرسازی نیز متجلی شد . در حقیقت این ساختمان ها هستند که آسیب های اصلی به کره ی زمین می رسانند . دود ایجاد شده توسط کارخانه های مصالح سازی در کلانشهرها ، در مقایسه با آلایندگی اتومبیل ها ، درصد بیشتری از آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد . ایده ها و اقدامات مطرح شده در این عرصه با گسترش عمودی شهرها ، افزایش طول عمر ساختمان ها با استفاده از فن آوری جدید و استفاده از مصالحی که انرژی کمتری را در هنگام سوخت مصرف می کنند ، وارد مرحله ی تازه ای شد .

پیشینه ی معماری پایدار و نهضت حفظ محیط زیست به قرن نوزدهم بر می گردد . پیشگامان نهضت معماری پایدار ؛ جان راسکین[3] ، ویلیام موریس[4] اند . اصول این معماری نظیر توجه به محیط زیست از طریق حفظ انرژی ، کاهش استفاده از منابع جدید مصالح ساختمانی ، هماهنگی ساختمان با اقلیم ، هماهنگی بنا با سایت ، برآوردن نیازهای ساکنین و ...که در بیانیه های مختلفی از آن یاد شده است تاکنون نیز مورد استفاده معماران طبیعت دوست قرار می گیرد .

از معماران معاصری که سوابق پرافتخاری در عرصه معماری سبز و معماری پایدار دارند می توان به معمار فقید ایرانی ؛ نادر خلیلی ، معمار فقید مصری ؛ حسن فتحی[5] ، و از معماران در قید حیات معمار انگلیسی ؛ نورمن فاستر[6] ، معمار اهل جمهوری چک ؛ یان کاپلیکی[7] و معمار مالزیایی ؛ کنت یینگ[8] اشاره نمود .

مقایسه ی دیدگاه های سه معمار اخیر ؛ نورمن فاستر ، یان کاپلیکی و کنت یینگ ، پیرامون مفاهیم معماری پایدار جالب توجه است :

نظر این سه معمار درباره ی « تعریف معماری پایدار » ؛

نورمن فاستر معتقد به بیشتر کار کردن و استفاده کردن از کمترین امکانات است و عنوان می نماید که باید به جای استفاده از منابع مکانیکی ، از منابع سوختی روبه زوال و تجدیدشونده استفاده شود .

یان کاپلیکی معتقد است که بیشتر از 80 درصد انرژی می تواند توسط ساختمان ها تامین شود . بطور مثال ممکن است انرژی در ساعت های شب به شبکه الکتریسیته ساختمان بازگردانده شود . توجه به انرژی در سازه ی ساختمان نیز از ایده های وی است.

کنت یینگ معتقد است که سازندگان باید مصالح ساختمانی را با کمترین انرژی مصرف کنند بطوریکه کمترین فضا را هم اشغال نماید .

این سه معمار درباره ی « دلایل موفقیت ساختمان ها در قرن سبز » معتقدند ؛

نورمن فاستر معتقد است که ساختمان باید از حداقل انرژی استفاده کند یا انرژی را از سوخت های تجدیدشونده مثل روغن گیاهی و خورشید بدست آورد .

یان کاپلیکی معتقد است که هنوز هیچ ساختمان سبز حقیقی ساخته نشده است .

کنت یینگ معتقد به فشرده کردن لایه ها در سیستم های طبیعی با کمترین تماس تخریبی است .

آنها درباره ی « استفاده از طبیعت بعنوان راهنما » معتقدند ؛

نورمن فاستر معتقد است که بناها با توجه به سنت های بومی مناطق ساخته شوند ؛ بطور مثال برای ساخت بنا در مناطقی که چوب زیاد است از الوار بیشتر استفاده شود .

یان کاپلیکی از خانه ی موریانه ها یاد می کند که دارای دولایه تهویه ی طبیعی و روشنایی است و هنوز در ساخت بشر نمونه ی مشابه آن یافت نشده است . وی معتقد است که ساختار از نظر وزنی سبک تر و از نظر استحکام محکم تر از ساختارهای ساخته شده بدست بشر هستند و برای ساخت باید از این الگوی طبیعی بهره جست .

کنت یینگ معتقد است که در سیستم های ساختمانی باید از اکوسیستم الهام گرفته شده از طبیعت پیروی شود .

 

 

 

مآخذ :

 

http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=521654

www.archinect.com

www.ihned.cz

www.stavba.tvujdum.cz

برای مشاهده ی تصاویر اینجا کلیک کنید.

[1] -Sustainable Development

[2] - Ecosystem

[3] - John Ruskin

[4] -William Morris

[5] -Hassan Fathi

[6] -Norman Foster

[7] -Jan Kaplicki

[8] -Kenneth Yeang

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

از او چه می دانیم؟... نیر طهوری

متولد: ١٣٣٨

تحصیلات دانشگاهی:

- کارشناسی مهندسی معماری، دانشکدة معماری و شهرسازی- دانشگاه شهید بهشتی (١٣۶۴- ١٣۵۶).

- کارشناسی ارشد مطالعات عالی هنر(پژوهش هنر)، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران (١٣٧۶-١٣٧٣).

- دکتری پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران (١٣٨۴-١٣٧٧).

سوابق حرفه ای: 

- دفتر مهندسان مشاور طرح و تعاون ، طرح جامع شهر صنعتی البرز و ... (١٣۶٢).

- دفتر مهندسان مشاور پلیمر، طرح بیمارستان میلاد و ... (١٣۶۴- ١٣۶٣).

- دفتر فنی دانشکدة معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، طرح بنادر جنوب (١٣۶۵).

- دفتر امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (١٣٧٢- ١٣۶٨).

فعالیت های علمی ، فرهنگی و هنری:

- قائم مقام خانه هنرهای ایرانی، وابسته به سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران (١٣٨٢- ١٣٨١).

- عضو گروه نقد فرهنگستان هنر (١٣٨۴- ١٣٨٣).

- تدریس در رشته های معماری، گرافیک، ارتباط تصویری و نقاشی، دانشگاه تربیت دبیر دکتر علی شریعتی و رشتة موزه داری، دانشکده سازمان میراث فرهنگی کشور (١٣٨٠تا کنون).

- مدرس گروه معماری، دانشگاه هنر تهران، پردیس کرج (١٣٨۵تا کنون).

مقالات انتشار یافته (ترجمه):

- راهنمایی ساده در باب نظریه نشانه ها در معماری، نوشته جفری برادبنت، فصلنامه معماری ایران (ما)، شماره 4-3، زمستان 1379 (بهار 1380).

- تفکر هایدگر در باب معماری، نوشته کریستین نوربرگ شولتز، فصلنامه معمار، شماره 12 (بهار 1380).

- پدیده مکان، نوشته کریستین نوربرگ شولتز، فصلنامه معمار، شماره 13 (تابستان 1380).

- معماری، حضور، زبان، مکان، نوشته کریستین نوربرگ شولتز، فصلنامه معمار، شماره 14 (پاییز 1380).

- معماری خلسه آور، نوشته چارلز جنکس، فصلنامه خیال، شماره 8 (زمستان 1382).

- نماد و نشانه در تفسیر معماری اسلامی، نوشته آلگ گرابار، فصلنامه گلستان هنر، شماره 9 (پاییز 1386).

مقالات انتشار یافته (تألیف):

- نقد نشانه شناسانه آثار یک معمار معاصر ایرانی، فصلنامه معماری ایران، شماره 5 (تابستان 1380).

- جستجوی مفاهیم نمادین کاشی های زرین فام- دوره ایلخانان مغول، فصلنامه خیال، شماره 1 (بهار 1381).

- کاشی های زرین فام دوره ایلخانان، ماهنامه کتاب ماه هنر، شماره 46- 45 (خرداد و تیر 1381).

- بنیادهای اعتقادی و اساطیری در معماری ایران- پل: راهی به بهشت، فصلنامه خیال، شماره 2 (تابستان 1381).

- سکونت شاعرانه، ساختن جاودانه (بررسی وجوه تشابه در آراء مارتین هایدگر و کریستوفر الکساندر)، فصلنامه خیال شماره 3 (پاییز 1381).

- اعلام مرگ هنر در دوره جدید، (در حوزه فلسفه هنر، سه شماره) فصلنامه رایانه معماری (زمستان 1383).

- اعلام مرگ هنر در دوره جدید، (در حوزه فلسفه هنر، سه شماره) فصلنامه رایانه معماری (بهار 1384).

- اعلام مرگ هنر در دوره جدید، (در حوزه فلسفه هنر، سه شماره) فصلنامه رایانه معماری (تابستان 1384).

- شارل بودلر، شاعر شهر مدرن، فصلنامه خیال (تابستان 1384).

- مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی، والتر بنیامین: نظریه از دست رفتن هاله مقدس، فصلنامه خیال (پاییز 1384).

- خاستگاه هنر و هنرمند در دیدگاه ایرانی– اسلامی (در دست انتشار) پژوهشنامه فرهنگستان هنر.

سخنرانی ها:

- «مبانی هستی شناختی هنرهای سنتی ایران» همایش مبانی هنرهای سنتی ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور (مهرماه 1384).

- «تجلّی اعتقادات دینی و باورهای عرفانی در هنر ایران» مجموعه و موزه علی قلی آقا، اصفهان (آذرماه 1384).

- «مقام بهشت در هنرهای ایران» جشنواره هنر سنتی جوان، مجموعه فرهنگی هنری صبا (دی ماه 1384).

- نظریه «پس از پایان هنر» آرتور دانتو، همایش نقد و هنر 3، موزه هنرهای معاصر (اسفند ماه 1384).

- «معماری و خلسه» هفته پژوهش دانشگاه هنر تهران، دانشکده ی معماری و شهرسازی، پردیس کرج (دی ماه 1387).

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

به یاد استاد

وصیت نامه

به نام خداوند

همه به سوی او برمی­گردیم

 

خدا را بی­نهایت سپاس می­گویم که مرا به راهی که دوست داشت هدایتم کرد و هرچه دارم از او دارم]،[ همسری خداشناس و فهیم و فرزندانی که هر یک رایحه­ای عطرانگیز از اصالت­ها از وجودشان برمی­خیزد و امید بسیار و طمع از خداوند دارم که از هدایتشان بی­نصیبم نفرماید.

خدا را سپاس و شکر می­گویم که در وجودم توانی قرارداد که بتوانم تا به آخر خدمت به درگاهش کنم و آنچه را که انجام می­دهم همراه با عشقی باشد که وجودم را مالامال کرده است که بی­تردید از خواست و مرحمت او و چشمه رحمت بی­نهایت اوسرچشمه می­گیرد.

خدا را شکر می­گویم که عشق به زندگی را در وجودم شعله­ور ساخته و در عین حال آرزو و تمنای دیدار او را همیشگی و با وجودم عجین کرده است، دو نیرویی که مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر در زندگی انسانها است و خداوند به بندگانی که دوست دارد عطا می­فرمایند.

پس از خود جز آرزوی سعادت، سلامت و عاقبت خیر برای خانواده عزیز و بسیار پرفروغ و      دوست­داشتنی­ام ندارم. تصور می­کنم از خودم از مال دنیا آنقدر باقی می­گذارم که انشاالله بتواند هرکه مدعی طلب از من است]،[ تامین کند. همسر عزیز و رضا و حامد و فرزاد گُلم بهرطریق که می­دانند عمل کنند. کاری در زندگیم جز کار خیر نکرده­ام و آنرا نعمت و برکتی از سوی خداوند می­دانم که به من ارزانی داشت و حاصل دعای خیر پدر و مادر فراموش­نشدنی­ام می­دانم. تصور نمی­کنم که به کسی بدی کرده­باشم] ،[ یعنی که به خدا قسم هیچگاه قصد و نیت آن را نداشته­ام و اگر موردی باشد که ندانسته عمل کرده­ام ]،[ آرزوی بخشش دارم.

                                                                                               

                                                            خداحافظ- باقرآیت­اله­زاده­شیرازی     

                                                                      20/8/1379 تهران

                                                          برابر سیزدهم شعبان 1421 هجری

                                                                                                           

 به نقل از وبسایت رسمی:http://www.drbaghershirazi.ir

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٩:۱۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

پرسش از ذهن!

در حال گشت و گذار در دنیای مجازی، خبر برگزاری کنفرانسی را با عنوان "لوکوربوزیه" خواندم. همچنان باخودم فکر می کنم که آیا همچنان او که به قولی برجسته ترین معمار نیمه ی اول قرن بیستم و آیزنمن صاحب همان عنوان ولی در نیمه ی دوم همان قرن است، فقدان مهمی اثرگذارتر است یا حضور؟کدامیک پاسداشتنیست؟ ای کاش نمونه ی وطنی اش را هم داشتیم.

این کنفرانس در 26 فوریه 2009 در آتلانتای جورجیا برگزار خواهد شد.من هم یه چیز فرستادم، در باب اخلاق حرفه ای آن حضرت [ یه چیز تو مایه های "همرو معماری میگیره، مارو آمال و عوالم کوربوزیه" ].

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٠٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

فعلا از کنگره ی چهارم خبری نیست...

 بم دایره المعارفی از روشهای ساختمان سازی در خاورمیانه قدیم ،خانه ها ،گنبدها ،سه کنجی ها ،برج و باروهایی که از خشت خام ساخته شده اند و تکنیک آن ها به دوران کتاب مقدس برمی گردد. این شهر قدیمی از دهه 1930 تا حد زیادی متروکه شده و حتی بخش های بسیاری از آن رو به زوال نهادند.

سه کنگره قبلی تاریخ معماری و شهرسازی ایران که در سال های ٧۴ ، ٧٨ و ٨۵ با انتشار ١۵ جلد کتاب افسانه ای حاوی ۴٠٠ و اندی مقاله ی ارزشمند از معماران،شهرسازان، اندیشمندان و صاحبنظران ایرانی در ارگ بم کرمان برگزار شده بود، اکنون با فقدان دبیری مدبر، باقر آیت ا... زاده شیرازی روبروست. بعد از حدوث زمین لرزه در دیماه 82 در بم، فرصت برای ثبت ابعاد گوناگون این رخداد تاریخی تا اندازه ای فراهم شده است که نه امسال بلکه در سال آینده شاهد چهارمین کنگره باشیم.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٧ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

انفلانکتوس!

چرا تحقیقات بازاریابی ضروری است؟

کار اصلی مدیران بازاریابی تعریف نیازهای مصرف‌کنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی با هدف تامین نیازهای مشتریان است. در این خصوص دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار امری ضروری است.
تبلیغات هرگونه ارایه و پیشبرد غیرشخصی ایده، کالا یا خدمات توسط یک تبلیغ‌کننده است که اهدافی همچون ایجاد آگاهی،‌ ترغیب، یادآوری و تقویت کردن را دنبال می‌کند و پیشبرد فروش مجموعه‌ای از ابزارهای محرک گوناگون است که اهداف آن ارایه انگیزه خرید و در کوتاه‌مدت خرید سریع‌تر یا بیشتر کالا یا خدمات است.
بررسی تبلیغات در مواردی مانند کسب اطلاعات مربوط به مخاطبان رسانه‌ها، تعیین میزان موفقیت برنامه‌های تبلیغاتی، ارایه پیام‌های جذاب‌تر، برنامه‌ریزی تبلیغات به‌طور اثربخش و انتخاب رسانه‌ها و روش‌های موثرتر تبلیغات، مدیران را یاری می‌کند.

:::یادم نیست از کدوم سایت بود ولی به این می گن؛ تبدیل تجربیات عامی به علوم مثلا کاربردی...به همین راحتی و در روز روشن!!!

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:۱۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧
تگ ها :

متون بی ادعا!

... با نگرشی بر سایر سبکها و مکاتب معماری ، معماری منفجر شده دوران نهضت (Modernism) بدون هویت و بدون گذشته تاریخی و ریشه فرهنگی قادر نیست که پاسخگوی باور های فرهنگی ایم مرز و بوم باشد و همچنین ناساختارها و ضد ساختار گونه دیکانستراکتیویستها ( Deconstraction ) برای جامعه پایبند به سنتها و میراث فرهنگی ، قابل درک نیست چون هنر معماری اصیل کشورمان هیچگاه با پرخشگری نسل عصیانزده قرن حاضر همراه نشده و متانت و سنگینی بیان خود را حفظ کرده است .
عنوان : نگرشی بر معماری سنتی ایران

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧
تگ ها :