حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

مجموعه ی فرهنگی-اداری شهرداری رشت در دست ساخت است.

با توجه به قدمت 80 ساله ی ساختمان فعلی شهرداری مرکز و آسیب های ناشی از زلزله مهیب خرداد 69 و برف سنگین بهمن ماه 83 و توسعه روز افزون شهر رشت و ارایه خدمات مختلف شهرداری به شهروندان همچنین بدلیل واقع شدن ساختمان فعلی شهرداری مرکز در قلب محدوده تجاری و میدان مرکزی شهر و مشکلات دسترسی مراجعین به علت ترافیک سنگین خیابانهای منتهی به میدان، انتقال فعالیت های شهرداری به مکانی مناسب کاملا" ضروری بنظر رسید، بطوریکه با بررسی های همه جانبه تصمیم به احداث ساختمان جدید به صورت فرهنگی- اداری شهرداری رشت گرفته شده تا هم نیازهای فرهنگی شهر به صورت بایسته مرتفع گردد و همچنین شهرداری در محیطی دلپذیر و فرهنگی و اداری پذیرای شهروندان مراجعه کننده باشد.
بر این اساس مسابقه ی طراحی مجموعه ی فرهنگی-اداری شهرداری به انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز واگذار و پس از انتخاب بهترین طرح ارسالی از سوی داوران ذیصلاح کشوری به شهرداری اعلام گردید. هم اکنون مهندسین مشاور در حال بررسی و مطالعات جامع جهت طراحی بهینه معماری- سازه- تاسیسات می باشد.

مشخصات طرح
شامل دو بلوک اداری- فرهنگی و خدماتی با عرصه 50000 متر مربع و زیربنای 12000 متر مربع و 8 طبقه

زمان بهره برداری: در دست اجرا

برآورد اولیه : ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۹۶ ریال

برای مشاهده ی تصویر به وب سایت رسمی شهرداری رشت مراجعه کنید.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٢۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ بهمن ۱۳۸٧
تگ ها :

دعوت از باد

:: آرونا

انسان ها همواره از بدو خلوت، فطرتاً در جستجوی ترفیع نیازهای خود بوده اند. برای نیل به مقصود، بسیار از طبیعت و عناصر چهارگانه ی آن بهره جسته اند. مهارتی‌ که‌ انسان‌ به‌ واسطه‌ آن‌ عظیم‌ترین‌ و سرکش‌ ترین‌ انرژی‌ نهفته‌ در طبیعت یعنی باد‌ را رام‌ و مسخر خود ساخته‌ و به‌ انواع‌ گوناگون‌ با دگرگونی‌ در چهره‌ آن‌ مظهر یک‌ نوع‌ رابطه‌ بین‌ انسان‌ و طبیعت‌ را به‌ زیباترین‌ شکل‌ نمایان‌ سازد.

 

تصویر 1

ماخذ:  www.albert-videt.eu

 

به‌ کارگیری‌ بادگیر در بسیاری‌ از شهرها و مناطق‌ مسکونی‌ مرکزی‌ و جنوبی‌ ایران‌ امروز دیده‌ می‌شود، شکل‌ معماری‌ آن‌ به‌ گونه‌یی‌ است‌ که‌ بر بام‌ مناطق‌ مسکونی‌ ساخته‌ شده‌ و راه‌ هواکش‌ آن‌ بطور مستقیم‌ به‌ سردابه‌ زیرزمین‌ و یا اتاق‌ نشیمن‌ منتهی‌ می‌شود. طرز کار آن‌ به‌ این‌ ترتیب‌ است‌ که‌ هوای‌ گرم‌ که‌ در روی‌ هوای‌ سرد قرار می‌گیرد، از دریچه‌ هواکش‌ رویین‌ آن‌ داخل‌ شده‌ صعود کرده‌ و بطور متقابل‌ از طرف‌ دیگر آن‌ هوای‌ سرد نسیمی‌ آزاد و البته‌ سنگین‌ به‌ طرف‌ لوله‌ هواکش‌ کشیده‌ شده،‌ به‌ طرف‌ محل‌ نشیمن‌ پایین‌ آمده‌ و به‌ مکان‌ مورد نظر وارد می‌شود. این‌ عمل‌ باعث‌ تهویه‌ هوا می‌شود.

 

تصویر 2

ماخذ: آرشیو شخصی نگارنده

 

در اماکن‌ مسکونی‌ اطراف‌ کویر بادگیرهای‌ فراوانی‌ در سقف‌ بام‌ها مشاهده‌ می‌شود. در برخی‌ از مناطق‌ بادگیرها از چهار طرف‌ دهانه‌ دارند، تا از هر طرفی‌ باد بوزد وزش‌ خنک‌ آن‌ به‌ نشیمن‌گاه‌های‌ تابستانی‌ منتقل‌ شود. آب‌انبارها ممکن‌ است‌ یک‌ تا شش‌ بادگیر داشته‌ باشند. در جبهه ی جنوبی کشور، تقریبا کلیه‌ ساختمان‌ها دارای‌ بادگیر هستند. بادگیرها هوای‌ محل‌ نشیمن‌ را تهویه‌ کرده‌ و بطور نسبی‌ خنک‌ می‌کنند. کلیه ساختمان‌های‌ قدیم‌ و جدید این مناطق، دارای‌ بادگیرهایی‌ است‌ که‌ برخی‌ ساده‌ و برخی‌ با معماری‌ خاصی‌ ساخته‌ شده‌ است‌.

 به‌ هر ترتیب‌ پیوندهای‌ ناگسستنی‌ انسان‌ و طبیعت‌ و سازش‌ انسان‌ با طبیعت‌ که‌ در هرمحیط‌ خاص‌ جغرافیایی‌ به‌ شکل‌ خاص‌ خود بروز می‌کند مساله‌یی‌ است‌ که‌ هیچگاه‌ از میان‌ نمی‌رود و هر روز به‌ شکل‌ جدیدتری‌ و در قالب‌ و سیمایی‌ نو خود را بروز می‌دهد. انسان‌ در قالب‌ هر سن‌ جنس‌ میزان‌ رشد نژاد زبان‌ و مذهب‌ خاصی‌ که‌ باشد، تصور خود را از زندگی‌ در محیط‌ طبیعی‌ خود بروز می‌دهد. به‌ طبیعت‌ ساکن‌ جان‌ می‌بخشد، و آن را شکل‌ می‌دهد و به‌ تفصیل‌ روابط‌ میان‌ خود و طبیعت‌ می‌پردازد. حال‌ در این‌ صحنه‌ وسیع‌ هر کس‌ با منظر واقع‌بینانه‌تر و متفکرانه‌تری‌ بر استیلای‌ به‌ محیط‌ اطراف‌ خود نظر افکند، بر دیگران‌ غالب‌ خواهد شد و شکیل‌ ترین‌ بهره‌مندی‌ را از پیرامونش‌ خواهد داشت‌.

جغرافیای‌ طبیعت‌ هنوز دست‌ نخورده‌ و بکر است‌. اندیشمند باید بود تا بتوان‌ نهایت‌ لذت‌ را از آن‌ برد. نغمه‌ تک‌ تک‌ عناصر طبیعی‌ در کنار زندگی‌ به‌ گوش‌ می‌رسد، خورشید می‌درخشد، آب‌ به‌ جریان‌ خود ادامه‌ می‌دهد، باد می‌وزد، الکتریسیته‌ موجود در فضا همواره‌ جریان‌ دارد، خاک‌ دعوت‌ به‌ کاشت‌ و برداشت‌ می‌کند. هوشمند باید بود تا بتوان‌ این‌ نغمه‌ را شنید.

لینک ثابت: http://report.aruna.ir/archives/2009/Feb/11/1951.php

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۳:٤۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٤ بهمن ۱۳۸٧
تگ ها :

قدیمی ترین دبیرستان بجای مانده گیلان در حال تخریب

گیلان یکی از پربارترین گنجینه های فرهنگ و ادب و تمدن ایران است و همانگونه که مستحضر میباشید معنی رشت، مرکز این گیلان پر افتخار، در فرهنگ فارسی استاد معین متولد رشت ،روشنایی و فروغ نیز معنی شده است و اگر خدای نکرده،ساختمان بی نظیر وبی جانشین دبیرستان تاریخی،تمام آجری بسیار زیبا و دیدنی  105ساله فروغ رشت، که سال 1282 هجری خورشیدی تاسیس شده است و قدیمی ترین دبیرستان برجای مانده شهر رشت و یکی از بناهای آموزشی تاریخی کشور است، توسط  سازمان آموزش و پرورش گیلان  تخریب و کوبیده شود، سرافکندگی و پشیمانی تاریخی ، برای همیشه تاریخ  برای هر  گیلانی  فرهنگ دوست ،عاقل و اهل دانشی و به ویژه مسئولین فعلی خواهد ماند.

چرا ساختمان های قدیمی را در گوشه و کنار دنیا به بهترین شکل ممکن حفظ و حراست می کنند؟ و چرا دبیرستان البرز که در قلب تهران است این اندازه برای ایرانیان اهمیت و ارزش دارد؟

زیرا این ساختمان ها هویت، جزیی از تاریخ، سرمایه ی بی جانشین و تمام نشدنی کشور و آن منطقه محسوب می شوند و هزار و یک سود و ارزش شناخته شده و شناخته نشده دارد که با هیچ ساختمان دیگری قابل قیاس نیست، این ساختمان ها همچون الماس و گوهر ناب هستند و سازه جدید که جایش را می گیرد یک توده بتون و  آهن و سیمان خواهد بود که در هر نقطه ای و در هر زمانی امکان احداثش وجود دارد و ارزش آنها به قیمت مصالح به کار رفته و زمین خلاصه می گردد وبه عبارتی تقلیل از الماس به حلب پاره است.

وعده ی دیدار: چهار شنبه ۲۳ بهمن- ساعت ۱۱صبح با حضور جمعی از فرهنگ دوستان، نشانی: رشت، بین میدان شهرداری و میدان بانک ملی، پشت مسجد آفخرا.

برگرفته از:http://sabzgilan.blogfa.com/

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۸:٢٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٢ بهمن ۱۳۸٧
تگ ها :

اقدامات مرمتی در بنای مقدس کعبه*

* این یادداشت در نهمین شماره ی نشریه ی الکترونیک گیلانیان منتشر شده است.

همه‌ می‌داننــد کعبه‌ بنــایی‌ است‌ در میــان‌ مسجــدالحــرام‌ که‌ هیچ‌ بنـای‌ دیگــری‌ از آن‌ حفـاظت‌ نمی‌کنـد و گـــرچه‌ جــامه‌ای‌ به‌ منظور زیبــایی‌ و نیــــز محفــوظ مانـدن‌، بــر آن‌ پوشانـده‌ شده‌، اما این‌ خانه‌ همچنان‌ در معرض‌ عـوامـل‌ طبیعی‌ و فـــرساینـده‌ مختلفی‌ به‌ ویـــژه‌ عـوامـل‌ جـوی‌ است‌ که‌ در شکـل‌ فـــراینـدهـای‌ شیمیـایی‌ یا مکانیکی‌ بر آن‌ اثر می‌گذارند.
از آخـــریــن‌ مـــرمت‌ کلی‌ کعبه‌ در سال‌ ١٠۴٠ه' .ق‌. نــزدیک‌ به‌ چهار سده‌ بــر آن‌ گـذشته‌ و از ایـن‌ روی‌، در اثــر عـوامل‌ فــرساینـده‌ طبیعی‌، بــر روی‌ سنگ‌هـای‌ دیـوار، پـوسته‌ها و شکاف‌هـای‌ ریــزی‌ پـدیـد آمـده‌ و در بنـد کشی‌ میـان‌ سنگ‌هـا نیـــز، خـواه‌ در قسمت‌هـای‌ بـالا و خــواه‌ در قسمت‌هـای‌ پـاییــن‌ دیــوارهــا، درزهــا و شکستگی‌هایی‌ پدیدار شده‌ بود.
از ایـــن‌ روی‌، در اوایـــل‌ ذی‌ حجه‌ سال‌ ١۴١۴ه .ق‌. طی‌ دستــوری‌ مـــرمت‌ شکـاف‌هـا و بـــر طرف‌ کـــردن‌پــوسته‌هـا و اقــدام‌هـای‌ لازم‌ دیگـــری‌ که‌ در نــوسازی‌ دیوار کعبه‌ نیاز است‌ آغاز شد.

مراحل‌ کار بدین‌ شرح‌ انجام‌ پذیرفت‌:
١ ـ بنـدکشی‌ میـان‌ سنگ‌هـا، تـا جـایی‌ که‌ لازم‌ بـود و به‌ اصـل‌ بنـا نیـــز آسیب‌ نمی‌رسانـد بـــرچیـده‌ شد و آن‌گـاه‌ شکـاف‌ میـان‌ سنگ‌هـا کـامـلا پـاکسازی‌ و تمیـــز گردید. در جریان‌ کار در لابه‌ لای‌ سنگ‌ها مقداری‌ رطوبت‌ به‌ چشم‌ آمـد که‌ احتمالا از عـوامـل‌ طبیعی‌ و آب‌ و هــوایی‌ سرچشمه‌ می‌گــــرفت‌. ایـــن‌ رطوبت‌ نیــــزبرطرف‌ گردید. همچنیــن‌ در قسمت‌هـــایی‌ از درز سنگ‌هـــا آثـــار مــوریـانه‌ وجــود داشت‌ که‌ آنهـا نیـــز از میـان‌ رفت‌.

٢ ـ پس‌ از تمیـــز کــــردن‌ درزهــای‌ میــان‌ ردیف‌هــای‌ سنـگ‌ به‌ تنظیف‌ رویه‌ سنـگ‌هـــا و زدودن‌ پــوسته‌هـــا و خـالی‌ کـــردن‌ اطراف‌ شکـاف‌هــا و رخنه‌هــا اقــدام‌ شد. پس‌ از آن‌، سنگ‌هـا را شستنــد و به‌ وسیله‌ مـاشیـن‌هــای‌ مخصوص‌ خشک‌ کردند.

٣ ـ سپس‌ مطالعاتی‌ در مورد مشخصات‌ و تـــرکیب‌ سنگ‌هـای‌ دیــوارهـای‌ کعبه‌ و تطابـق‌ ایـن‌مشخصـات‌ بـا کــوه‌هـای‌ معروف‌ مکه‌ انجــام‌ گـــرفت‌ تــا سازگـارتــریـن‌ سنگ‌هـا بــرای‌ تــرمیم‌ انتخـاب‌ شود. پس‌ از آن‌، از سازگـارتــریـن‌ سنگ‌هـا خمیـــری‌ تهیه‌ و ضمـن‌آمیختــن‌ آن‌ به‌ مــواد شیمیــایی‌ ویــــژه‌، به‌ داخـــل‌ قـالب‌هــایی‌ هم‌شکــل‌ بــا پــوسته‌ طبیعی‌ سنگ‌ که‌ بـــر روی‌ سنگ‌هـای‌ نیـازمنـد مـــرمت‌ قـــرار داده‌ شده‌ بـود، تـــزریـق‌ شد و بــدیـن‌ وسیله‌ قسمت‌هــای‌ کنــده‌ شده‌ از سنگ‌هـای‌ کعبه‌ و نیـــز درزهـا و شکـاف‌هــای‌ آن‌ مـــرمت‌ شد; به‌ گـونه‌ای‌ که‌ رویه‌ جـدیـد، درست‌ همـاننـد ظاهــر طبیعی‌ سنگ‌ به‌ چشم‌ می‌آید.
۴ ـ سپس‌ به‌ درون‌ فواصل‌ طبیعی‌ میان‌ ردیف‌هـای‌ سنگ‌ که‌ بنــدکشی‌هــای‌ قبلی‌اش‌ بـــرداشته‌ شده‌ بــود، مـلاط مخصــوصی‌ به‌ وسیله‌ دستگـاه‌ تـــزریـق‌ شد تا همه‌ درزهـا را پــر کنـد آنگـاه‌ بـا همیـن‌ مـلاط مخصوص‌ بندکشی‌های‌ جدید به‌ صورت‌ برجسته‌ انجام‌ پذیــرفت‌. هـدف‌ از انتخاب‌ این‌ نـوع‌ بنـدکشی‌ نیــز کمک‌ به‌ مـانـدگـاری‌ و مقـاومت‌ بیشتــر سنگ‌هـا در برابر عوامل‌ طبیعی‌ بود.

همچنین‌ به‌ منظور یکسان‌ سازی‌ شکل‌ مستطیـل‌هــایی‌ که‌ پس‌ از بنــدکشی‌ رخ‌ می‌نمــود، در جـاهــایی‌ که‌ سنگ‌هــای‌ بـــزرگ‌ و یکپــارچه‌ در مسیـــر وجود داشت‌، خط بندکشی‌ روی‌ سطح‌ سنگ‌ به‌ صـورت‌ بــرجسته‌ ادامه‌ می‌یافت‌ تا در نهـایت‌ دیـوار کعبـه‌ شکـلـی‌ همسان‌ و همـــاهنـگ‌ بـه‌ خــود گیـــــرد. بـدیـن‌ تـــرتیب‌ پس‌ از پـایـان‌ ایـن‌ مـــرمت‌، دیــواری‌ نـو رخ‌ نمـود، هــر چنـد آن‌ همان‌ دیـوار پیشین‌ بـود که‌ دستان‌ هنرمندی‌ بدان‌ چنین‌ چهره‌ای‌ تازه‌ می‌بخشید.

 

برگرفته از: صابری، حسین (1380) آخرین توسعه و مرمت کعبه، میقات‌ حج‌، شماره‌ ٣۶ ،تابستان‌.

 

ماخذ برای مشاهده ی متن اصلی و تصاویر : www.gilanianmag.com/2008/11/post-32.html

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٧:٥٢ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ بهمن ۱۳۸٧
تگ ها :

جلسه ی دفاعیه کارشناسی ارشد معماری

عنوان:
"بازنگری و طراحی میدان فرهنگ در طرح نوسازی اراضی عباس آباد تهران با رویکرد مکان"

استاد راهنما:
خانم دکتر نادیه ایمانی
 
استاد مشاور:
خانم دکتر فریبا قرائی 

زمان: سه شنبه هشتم بهمن ماه ١٣٨٧- ساعت ١٠ صبح

مکان: دانشکده ی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر تهران - پردیس کرج

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٤٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸٧
تگ ها :