حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

تصاویری جدید و جالب از شهرستان در رشت در سایت فلیکر

Gilanica’s photostreamسایت فلیکر 

 اینجا  (با کلیک، بزرگنمایی کنید)

وجه تسمیه ی رشت

بنابه گمانی، تلفظ دقیق این نام رِشت بوده که آن نیز از بن ریسیدن گرفته شده‌است و دلیل این نام گذاری مطرح بودن این شهر در تولید رشته‌های ابریشمی دانسته شده‌است.

همچنین گفته می‌شود در ابتدا رشت به صورت روستایی بزرگ میان یک فضای جنگلی بوده و از آبادی‌های کهن ایران بشمار می‌رفته که نامش در کتاب حدودالعالم به سال ۳۷۲ هجری آمده‌است. در خصوص نام رشت هم نظرات متعددی وجود دارد. از جمله معروف به (بیه) یعنی مصب بین دو رود یا (دارالمرز) یعنی سرزمین پست و گود (جلگه) و یا به نظر علی‌اکبر دهخدا چون ساخت اصلی شهر در سال ۹۰۰ هجری بوده و کلمه رشت در حساب ابجد ۹۰۰ است این نام را انتخاب نمودند. قومیت مردم رشت گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پس تکلم می‌کنند. مذهب اکثریت مردم شیعه اثنی عشری است ولی تعدادی اقلیت مذهبی از سال‌های بسیار دور در کنار دیگر مردم رشت زندگی می‌کنند.

از دیگر دلایل نام گذاری رشت کلمه «رش» به معنی باران بسیار ریز است. زیرا آب و هوا در این منطقه تقریباً ۸ ماه از سال بارانی است که نوع باران رش بوده و تا ۴ روز در هفته نیز ممکن است ادامه پیدا کند. در این صورت رشت یعنی مکانی که در آنجا باران به صورت مداوم می‌بارد واژه گیلکی «وارش» که به معنی باران است موید این نکته است که این واژه مرکب از وا+رش ساخته شده که اصل کلمهء مرکب هم پیشوند «وا» معادل «باز» متبادر کنندهء «باز باران» یعنی «باران مکرر»است و این در واقع خصوصیت اصلی این شهر است.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٤:٢٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :

● ایمیل رسیده؛ اعتراض به مسابقه طراحی سازمان نظام مهندسی اهواز

با سلام

جهت اطلاع متن نامه اعتراض به سازمان نظام مهندسی خدمتتان ارسال می شود.

 

 

با سلام

 

اینجانب از اعضای سازمان نظام مهندسی می باشم، که جهت قضاوت و پرسش در مورد نحوه برگزاری مسابقه طراحی سازمان نظام مهندسی اهواز شما را مرجع ذی صلاح یافتم.

چنانچه مستحضرید مسابقه ای با عنوان طراحی ساختمان سازمان نظام مهندسی اهواز برگزار گردید.

آخرین مهلت تحویل پروژه های شرکت داده شده در مسابقه در روز 16 تیر ماه بود. روز 18 تیرماه ، با مراجعه به مکان مقرر برای اعلام نتایج و برگزاری نمایشگاه با عدم آگاهی افراد ساکن و حاضر در مکان از برگزاری چنین برنامه ای مواجه شدیم! اگرچه تاکید نظام مهندسی اهواز در مراجعات حضوری و sms های مکرر تا روز 16 تیر مبتنی بر برگزاری جلسه اعلام نتایج در روز 18 تیر ماه بود. دقایقی پس از مراجعه شرکت کنندگان در ساعت 5 ، یک نفر از طرف نظام مهندسی با پارچه ای در دست سلانه سلانه آمدند، بر روی پارچه مرقوم شده بود: "به علت بدی آب و هوا جلسه برگزار نمی شود" چرا که داوران نتوانسته اند در اهواز حاضر شوند. این در حالی بود که علی رغم بدی آب و هوا در روزهای پیش از16 تیر، تمامی پروازهای تهران-اهواز از روز 16 تا 18 تیر ماه انجام شد.

برای اینجانب و سایر همکاران چهار پرسش اساسی مطرح می باشد:

1- برخورد غیر مسولانه در لغو جلسه با بهانه بدی آب و هوا. در حالی که تمامی پروازهای تهران-اهواز از روز 16 (تاریخ تحویل مدارک مسابقه) تا 18 تیر(اعلام نتایج) انجام شده بود.
2- پروژه های تحویل داده شده ، بدون حضور داوران باز شده!!! و تعدادی از همکاران از طرحهای شرکت کرده در مسابقه با ذکر نام شرکت کننده ! اطلاع داشتند، اگرچه مدارک با کد شناسایی تحویل داده شده، و نام شرکت کنندگان آشکار نبود و پروژه ها می بایست توسط داوران باز شود. (باز شدن پروژه ها و تطابق کد و نام حقیقی شرکت کنندگان زمانی که داوران به اهواز نرسیده اند!)
3- عدم ارایه رسید به شرکت کنندگان در زمان تحویل مدارک و لذا عدم بسته بودن مخزن تا زمان واقعی رسیدن داوران در آینده نامشخص!
4- برخورد غیر مسولانه در عدم اطلاع رسانی جهت کنسل شدن جلسه خواهشمند است اینجانبان را در رابطه با نحوه پیگیری و برطرف شدن شبهات راهنمایی فرمایید.

با احترام،
تعدادی از اعضای نظام مهندسی

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٤٢ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :

دفاعیه دکتری در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت

عباس ترکاشوند، رساله دکتری با عنوان «الگوی کالبدی طرح‌های هادی روستایی»    

عباس ترکاشوند

  چکیده رساله 

  این رساله که به آسیب‌شناسی مداخلات طرح‌های هادی در محیط کالبدی سکونتگاه‌های روستایی کشور می‌پردازد.

  با گذشت چند دهه از مداخلات گسترده‌ی طرح‌های کالبدی در محیط روستاها، به ویژه طرح‌های هادی روستایی به عنوان فراگیرترین مداخله‌ی سازمان‌یافته در محیط کالبدی روستاهای کشور، تاکنون این طرح‌ها، با رویکردی علمی، هدفمند و جامع، مورد ارزیابی تأثیر، قرار نگرفته‌اند. بنابراین، از تغییر و تحولات محیط کالبدی روستاها بر اثر این مداخلات، تصویر روشنی در دست نیست. این امر، مستلزم ارزیابی تأثیر این طرح‌ها و همچنین، آسیب‌شناسی مداخلات آنها در محیط کالبدی روستاهای کشور، به منظور کاستن از اثرات زیان‌بار آنها و تسهیل در تسری منافع آنها به روستاها است. بدین‌ترتیب، ضرورت مداخله در محیط کالبدی سکونتگاههای روستایی، در کنار پرسش‌هایی که مداخله در روستاها را به چالش‌هایی جدی می‌کشانند؛ زمینه‌های این تحقیق را فراهم آورده است:

  1. مداخلات کنونی طرح‌های هادی در سکونتگاههای روستایی کشور، چه مخاطراتی برای محیط کالبدی آنها در پی داشته است؟

  2. چگونه می‌توان اثرات نامطلوب مداخلات طرح‌ها را، تا حد ممکن کاهش داده و بهره‌مندی روستاها از آثار مطلوب طرح‌ها را افزایش داد؟

  پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها، در چارچوب یک تحقیق موردی اکتشافی صورت گرفته است که مشتمل بر سه مرحله‌ی اصلی است:

  1. تبیین میانی نظری پژوهش و رویکردهای تحقیق،

  2. ارزیابی طرح‌های هادی از طریق، بررسی مبانی نظری طرح‌ها، نحوه‌ی اجرای طرح‌ها و اثرات آنها بر محیط کالبدی روستاها،

  3. تبیین راهکارها

  بدین‌ترتیب ابتدا، ضمن تبیین مفاهیم پایه، رویکرد این پژوهش در خصوص مداخله در محیط کالبدی سکونتگاههای روستایی، ترسیم شده است. این رویکرد، دارای دو مؤلفه‌ی اصلی است: فرآوری محیط و غایت‌یابی آن. پس از آن، در سه مرحله به ارزیابی طرح‌های هادی، پرداخته شده است. در مرحله‌ی نخست، الگوی نظری طرح‌های هادی، از طریق مطالعه‌ی اسنادی مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، مهمترین وجوه الگوی نظری طرح‌های هادی، رویکرد کالبدگرایانه‌ی آنها، نگاه گسسته به مسایل روستاها، تلاش برای همگون سازی شهر و روستا در این طرح‌ها و در نهایت، فقدان نظریه‌ی پایه‌ی توسعه در آنها است. در مرحله‌ی دوم، کوشش شده است تا با انجام پیمایش‌های میدانی، اثرات اجرای طرح‌های هادی بر محیط کالبدی روستاها، در قالب یک مطالعه‌ی چند موردی کیفی، مبتنی بر پیمایش‌های میدانی در روستاهای نمونه، بازخوانی شود. با توجه به آن‌که مطالعه‌ی محیط کالبدی، از طریق مظاهر رؤیت‌پذیر آن، یعنی شکل سکونتگاه، میسر است؛ از این رو، روش مطالعه‌ی محیط کالبدی روستاها، با رویکرد ریخت‌شناسی شهری و بر مبنای بررسی ساخت اصلی سکونتگاه، پایه‌ریزی شده است. بدین‌ترتیب، عناصر و اجزای کالبدی ساخت اصلی سکونتگاههای روستایی، یعنی عناصر انسان‌ساخت و عناصر طبیعی، معیارهای اصلی مطالعه‌ی محیط کالبدی روستاها را تشکیل داده‌اند. روستاهای نمونه، با تکنیک موردهای الگو و بر اساس ضوابط و مقررات اولویت‌بندی طرح‌ها و برخی شاخص‌های دیگر، انتخاب شده است. پیمایش روستاها، با تکنیک مشاهده‌ی غیرمشارکتی غیرمداخله‌گر، از طریق مشاهده‌ی مستقیم، شامل تکمیل سیاهه، تهیه‌ی نقشه و تصویر و همچنین، گفتگوی گروهی متمرکز، با هدف ثبت تمامی مظاهر طرح‌ها و اثرات اجرای آن‌ها، انجام شده است. یافته‌های حاصل از مشاهدات میدانی، از یک‌سو حاکی از تحقق اندک اغلب پیشنهادات طرح‌های هادی بوده و از سوی دیگر، بیان‌گر اثرات گسترده‌ی آنها بر ساخت اصلی محیط کالبدی سکونتگاههای روستایی است. تحلیل یافته‌های حاصل از مشاهدات میدانی، که با روش تحلیل مقایسه‌ایِ زمانی رخدادها، با هدف کشف و فهم روابط علّی میان پدیده‌های مشاهده شده، صورت گرفته است؛ بیان‌گر وقوع چند رخداد عمده در روستاها، همچون مسکن نوساز روستایی، معابر جدیدالاحداث و حریم مسکونی، به عنوان مهمترین مظاهر رؤیت‌پذیر اجرای طرح‌های هادی بوده است. این موارد، حلقه‌ی نخست زنجیره‌ای از رخدادهای پیاپی، در محیط کالبدی روستاها بوده‌اند که تحولات و پیامدهای بسیاری را در روستاها ، از جمله حذف تدریجی توان‌مندی‌های بومی، همسانی در سیمای روستاها، گسستگی در بافت روستاها، وابستگی، توسعه‌ی نامتقارن روستاها و برخی موارد دیگر، به دنبال داشته است . مرحله‌ی سوم، ارزیابی یافته‌های حاصل از مشاهدات میدانی، با هدف آشکار ساختن فرصت‌ها و تهدید‌های ناشی از اجرای طر‌ح‌های هادی و همچنین، عوامل بازدارنده و پیش‌برنده‌ی آنها است. در نهایت، نتایج حاصل از ارزیابی طرح‌ها بر اساس تکنیک سوات، زمینه‌های کافی جهت تبیین راهکارهای بهسازی رویکرد طرح‌ها در خصوص مداخله در روستاها را فراهم آورده است.

این تحقیق، در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول، با عنوان مسأله، ابتدا مسأله‌ی تحقیق، مطرح شده و ضرورت‌های پرداختن به آن، با توجه به وضعیت کنونی سکونتگاههای روستایی در کشور، بازشمرده شده است. در مرحله بعد، برای آشنایی با مبادی ورود به مسأله، ادبیات تحقیق، شامل متون مرتبط و نیز تحقیقات مشابه، مرور شده است. بدین‌ترتیب، ضمن تدقیق سؤالهای تحقیق، فرضیه‌ی اصلی و فرعی، طرح شده است. در فصل دوم، ابتدا مفاهیم پایه‌ای مورد استفاده در تحقیق، تبیین شده است. پس از آن، شرح مبسوط ادبیات تحقیق، شامل نظریه‌های مداخله در محیط کالبدی، تجربیات مداخله و همچنین، تحقیقات مشابه، ذکر شده است. در پایان، روش مطالعه‌ی محیط کالبدی روستاها، معیار‌های ارزشیابی میزان تحقق و همچنین تعیین اثرات طرح‌های هادی روستایی، طرح شده و روش ارزیابی طرح‌ها، تبیین شده است. در فصل سوم، شرح دقیق روش انجام تحقیق، شامل مطالعات اسنادی و مطالعات میدانی، مشتمل بر روش انتخاب نمونه‌ها، روش گردآوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل یافته‌ها، ذکر شده است. به علاوه، نمونه‌های موردی تحقیق، گزینش شده و روش مطالعه‌ی آنها ذکر شده است. در فصل چهارم، با عنوان مطالعات، با بحث پیرامون تحولات نظام توسعه و عمران روستایی در کشور، الگوی نظری توسعه‌ی کالبدی روستایی کشور، تبیین شده و نقش طرح‌های هادی در این الگو، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم، بخشی از یافته‌ها و دستآوردهای حاصل از مطالعات میدانی در قالب میزان تحقق طرح‌ها، نحوه‌ی تحقق آنها و مسایل مرتبط با این دو مقوله، ذکر شده و اثرات اجرای طرح‌ها، بر محیط کالبدی سکونتگاههای روستایی، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل ششم، ضمن تحلیل یافته‌ها، نتایج تحقیق جمع‌بندی شده و توصیه‌هایی برای سامان‌دهی به مداخلات طرح‌های هادی در محیط کالبدی روستاها، ارائه شده است.

ماخذ: وب سایت دانشگاه علم و صنعت ایران

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۳:۱۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٧ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :

ماکت طرح نهایی معماری با موضوع "برده داری" در میلان ایتالیا

 

Atelier van Lieshout at Giò Marconi, Milan

April 4th, 2007

Milan preview: Female Slave University, an exhibition by Dutch art/design outfit Atelier van Lieshout, has opened at Giò Marconi gallery in Milan.

Slave City is an imaginary city the Atelier van Lieshout designed by beginning from its history, extension, gross income, the work policies, the university system, the committment of the citizens, etc.

The city, despite its sinister and very real form, is ecological and is able to earn millions of Euro for an extention of 50 square kms.

A collection of designs (see Heads 1 and IV), some sculptures in white resins (see Happy family, Hanging Men, Water wagen), the maquettes of the habitat units describe to the audience the functions and the organization of Slave City.

The central exhibition room is with Female Slave university, the university camp of the City (a big plastic). To be a professor is the only job paid in the city.

Other pieces of the life of the town, such as a ironic table with champaign and beautiful wood maquettes of rooms filled with all the furnitures, is windowing the audience with such a real “utopia” fully designed and realized.

Slave University 2006, the educational centre of Slave City

Female Slave University, a model of the elegant and efficiently designed education centre within Slave City, a contemporary labour camp. It consists of 12 auditoriums piled up and surrounded by slopes.

There are two Slave Universites, one for the males and one for the females. On top of the Slave university is a meeting room for the professors, who are the only ones receiving payment for their work, in this building. The other rooms are for the slaves who are being educated to function good and efficient within the objectives of Slave City. The Slave

University goes on 24/7, the slaves are functioning in 7 hour shifts (7 hours of study, 7 hours of work on the grounds or other supportive activities, 7 hours of rest and 3 hours of personal care such as eating, washing and relaxing). The Slave University offers room for 1896 students and has 632 places to work, 632 sleeping-accommodations and 124 toilet units linked to a environmental friendly biogas installation.

SLAVECITY 2005 - ongoing

SlaveCity can be described as a sinister utopian project which is very rational, efficient and profitable (7,8 billion euro net profit per year).

Values, ethics, esthetics, moral, food, energy, economics, organization, management and market are turned upside-down, mixed and reformulated and designed into a town of 200.000 inhabitants.

An up-to-date concentration camp, SlaveCity benefits from the latest technology, participants work 7 hours a day on tele-services such as customers service, ITC, telemarketing, computer programming. After manning the headphones, they must work 7 hours in the fields or inside the workshop to maintain the city. The efficiency of the participants is monitored accurately and appropriate measures are taken if it drops under a set level.

SlaveCity is the first ‘zero energy’ town of this size in the world and functions without imported mineral fuel or electricity. The energy needs of the slave city are covered by using biogas, solar and wind energy and bio-diesel Everything is majestically recycled, even the participants. No waste products are produced and the slave city is a green town which is not wasting the worlds resources.

Except the many necessary infrastructure and service buildings there is also sumptuous head office, safe and cosy village for the higher employees, education, health centre, brothel and art centre.

FACTS:
build surface: 900.000 m2
Total surface: 60 km2
Participants: 200.000
Employees: 3.500
Total investment: 1.860 million
Annual profit: 7.800 million
Arts budget: 78 million

SlaveCity currently consists of several models, such as the Male and the Female brothels, the sleep/work units, the Female SlaveUniversity, the Powerplant, several drawings of life and work in SlaveCity and of life size models, such as the Brothel and Work/Sleep unit. Works are created in mixed media, such as wood, steel and polyester.

Slavery is a form of forced labor in which people are considered to be, or treated as, the property of others. Slaves can be held against their will from the time of their capture, purchase or birth, and deprived of the right to leave, to refuse to work, or to receive compensation (such as wages). Evidence of slavery predates written records, and has existed to varying extents, forms and periods in almost all cultures and continents. In some societies, slavery existed as a legal institution or socio-economic system, but today it is formally outlawed in nearly all countries. Nevertheless, the practice continues in various forms around the world.

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٦:٠۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٦ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :

اندیشه ی اکسپرسیونیستی هنوز زنده است!

Shaikh bin othaimeen Charity Foundation

Bin Uthaimeen Charity Foundation building:Quran, hadith, fiqh, tafsir and practical implementation of Shariah in daily life

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ٢:٢٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :

دبی 2020 و دبی امروز

این تصویر دبی امروز و تقریباً خالی از سکنه را ببینید؛ انصافاً زیباست! اینجا

*عکس از منطقه ی خور به سمت دبی مارینا گرفته شده است.

Dubai, 2020—It’s a date!

Four-thousand-foot-tall skyscrapers, a theme park three times the size of Walt Disney World in Florida, palm-tree-shaped man-made islands built up from the sea to house hundreds of thousands of people, the world's largest indoor skiing slope, and a subway system that can run every 90 seconds...automatically.

How about Hydropolis? The $7,000-a-night underwater hotel.

The Hydropolis Underwater Hotel and Resort is a planned hotel which will be the world's first underwater luxury resort. It's situated 66 feet below the surface of the Persian Gulf, just off Jumeira Beach in Dubai. Reinforced by concrete and steel, its Plexiglas walls and bubble-shaped dome ceilings will enable guests to see fish and other sea creatures. It is basically divided into three sections: the land station, where guests will be welcomed; the connecting tunnel, which will transport people by train to the main area of the hotel; and the 220 suites within the submarine leisure complex. It will cover an area of 260 hectares, about the size of London's Hyde Park, and will cost an estimated £300 million. It is self-acclaimed to be a 10-star hotel.

Hydropolis

It's even gonna have a "cosmetic surgery clinic"! Hell, if I'm paying $7K a night, I might as well get a little botox, too, right? Plus, it's gonna be 2020, and who knows how rough I'm gonna look?

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٥٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٤ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :

آغاز ضیافت دوازدهم وبلاگ های معماری ایران

با میزبانی پرتیکان : احمدرضا سلیمانی، سمیرا گودرزی

آغاز ضیافت دوازدهم وبلاگ های معماری ایران

در نظر سنجی شرکت کنید.

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱:٤٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٩ تیر ۱۳۸۸
تگ ها :