حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

فرازی از مقاله "نقد معماری: تاریخ، زمینه و نقش‌ها"

نقد معماری: تاریخ، زمینه و نقش‌ها[1]

نوشته‌ی دنیس شارپ[2]

ترجمه‌ی ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی

نقد در معماری متاثر و تا حد زیادی  تابعِ دانش است. یک منتقد خوب ادراکی از تاریخ و نظریه را با خود خواهد داشت. هر چند که نقد، رشته‌ای است که بر مهارت‌ها، اطلاعات و دانش ناشی‌شده از تاریخ، نظریه‌ها و زیبایی‌شناسی تکیه می‌کند؛ هم‌زمان به ارزش‌ها و منابع اجتماعی هم متکی است. نقد، حوزه‌ای متمایز از تولید است، اگر چه بسیار با فاکتورهای خارجی مثل ضرب‌العجل‌های ویرایش‌گر و ناشر مورد هجوم واقع می‌شود.

یک منتقد معماری بدون ادراکی واقعی از تاریخ معماری و محیط، همانند یک شیر بدون دم است. دانش تاریخی و نظری نمی‌تواند از یکدیگر جدا شود. برای منتقد و ویرایشگر شهیر معاصر؛ ارنستو راجرز فهم تاریخ، "اصلی برای رشد معمار" بود و البته آن‌هایی که درباره‌ی معماری می‌نوشتند همان کسانی که ما به‌عنوان «منتقدین» به آن‌ها اشاره می‌کنیم، نیازمند به داشتن فهم هستند. نقش منتقد همچنین شخصی، تفسیری و تماما ذهنی است. نقد، باید صادق باشد.


ادامه در: کتاب «نقدْبازی؛ جستارهای نقد معماری»، به‌کوشش ایمان رئیسی، (1392) مشهد: انتشارات کتابکده‌ کسری، چاپ اول، صص 29-36.



[1] Sharp, Dennis (2006); “Architectural Criticism: History, Context and Roles”; Architectural Criticism and Journalism: Global Perspectives; Edited by Mohammad Al-Asad with Majd Musa, Agha Khan Award for Architecture with Kuwait Society of Engineers.

[2]معمار، پروفسور، تاریخ‌نگار، نویسنده و ویراستار بریتانیایی که فارغ‌التحصیل معماری از انجمن معماری AA لندن (1954-1957) است. او هم اکنون قائم مقام ریاست، یکی از اعضای انجمن مدرسه‌ی AA، و از ویراستاران اصلی فصلنامه‌ی این مدرسه است. شارپ موسس "دفتر معماری دنیس شارپ" در هاتفورد و لندن است.

 

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٢ آذر ۱۳٩٢
تگ ها :