حسام عشقی صنعتی

Hesam Eshghi Sanati

پاسخ به پرسش

در پاسخ به پرسشی که سرکار خانم نینا شاهرخی ( وبلاگ بسیار موفق معماری را بیاموزیمhttp://ninashahrokhi.persianblog.ir ) مطرح فرموده بودند  ذکر یادداشت زیر ضروری به نظر می رسد :

پرسش :

نیناشاهرخی

...دو يادداشت قبل تر(!) بالاي عكس نوشته بوديد: شيخ بهايي پيوند دهنده طريقت و شريعت. فكر مي كنم از نظر فلسفه اسلامي اين عبارت اشتباه است. خودتان دليلش را مي دانيد؟

پاسخ :

حسام عشقی

با عرض سلام خدمت سرکارخانم نینا شاهرخی

در مورد سوالی که پرسیدید تا آنجائیکه اطلاعات اندک بنده یاری می کند شیخ بهایی را فقط نمی توان از در دامنه ی سخنوری و زبان آوری به شمار آورد بلکه اندیشه ها ، اصول ایدئولوژی وتوانایی در بروزذهن او نیز مایه ی تامل است ، و نیز وی متعلق به دوره ی صفویه روزگار طلوع ادب شعر پارسی در جریانی نو و اثرگذار در تاریخ ادبیات ایران به شمار می رود که وی در قیاس با دیگر شاعران همدوره از سبک در کارکرد شعر، به دور و همواره با اندیشه های پرایهام واجد سبک قرین بوده و بروز اندیشه ها و باورها در اشعارش همواره بر آفرینش شعری زیبا غلبه داشته است ، بنابراین نقطه قوت شعر شیخ بهایی تذکار به قصد مخاطب و بدنه ماهوی ابیات است . از این رهگذر وی  راه شاعران  درویش  سلوک و طریقت رفتار را پیموده و همسنخ با آنان به اشعاری با درونمایه ی پند واندرز روی آورده و همچنان دو اصل شعر خویش با ساختارهای پیام گرایانه و درونی را حفظ می نماید . تا آنجاکه ميرجلال‌الدين كزازي استاد و چهره ی ماندگار ادبيات فارسي در اینباره معتقد است : " بزرگ‌ترين كرداري كه از شيخ بهايي چهره‌اي دگرسان ساخته، پيوند دادن برون و درون دين يا شريعت و طريقت است. در آن هنگام كه دين‌دان بوده است، مرد شريعت به دبستان‌هاي راز و آيين نهان‌گرايي نيز بوده است؛ از اين رو شيخ بهايي را مي‌توانيم با چهره نام‌دار آن روزگار ملاصدرا بسنجيم." و نیز در جایی دیگر می گوید : " شعرهاي شيخ بهايي از ديد پيام و اندرون كار شگرفي است. او مي‌كوشد شريعت و طريقت را در سرود‌هاي خود با هم پيوند دهد؛ از اين رو او را مي‌توان نمونه‌اي از ادب‌اندرزي و آموختاري دانست." کتاب "در اسلام ايراني" اثر هانري كربن و مصاحبه خبرگزاري ايسنا با ميرجلال‌الدين كزازي درباره‌ شيخ بهايي که لینک آن در وبلاگ آمده است دو منبع سودمندی هستند که برای مطالعه ی بیشتر می توانید به آنها مراجعه فرمایید .ضمناباید خاطرنشان نمایم که بدون اغراق، وارد شدن به علوم پیچیده ای چون ادبیان ، فلسفه ی اسلامی کاریست بس مشکل و امیدوارم حقیر که درسخوانده ی معماری هستم توانسته باشم با اطلاعات اندکم تا حدی پاسخگوی پرسش شما باشم .

  
نویسنده : Hesam Eshghi Sanati - حسام عشقی صنعتی ; ساعت ۱٠:۳٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ اردیبهشت ۱۳۸٦
تگ ها :