خلاقیت و تفکر سیار در طراحی

Creativity and Mobile/> Thinking in Design

1198267851.gif

این یادداشت (با اندکی تاخیر) در پاسخ به دومین ضیافت معمارانه ی محمدرضا شیرازی با موضوع « خلاقیت- معماری » نگاشته شده است . 

نقطه ی عطف تحولات فرآیندهای طراحی معماری ، ورود علم به صحنه ی طراحی است ، که شاخه ای از پژوهش را در طراحی می آفریند . چنین ظهوری ، توسعه دادن طبقه بندی مسایل طراحی ، پژوهش تجربی و ادبیان پژوهی ( در روش شناسی طراحی ) است که نقطه ی شروعیست بر مسایل طراحی پژوهی. رویکرد علمی در منتهای فرآیندی نمودن طراحی ، قلمروی دانش را در طراحی مبتنی بر همراهی چهار زیرشاخه ی مهندسی ، زیبایی شناسی ، اقتصاد ، توسعه ی تولیدات جدید و با پس زمینه ای از ریاضیات و اطلاعات معرفی می نماید . هربرت کریستیانز (Herbert Christiaans ) یکی از صاحبنظران در این زمینه ، در پیشگفتار رساله ی دکتری اش با عنوان « خلاقیت در طراحی ؛ نقش قلمروی دانش در طراحی » از دانشگاه دلفت در سال 1992 می نویسد : " من خوشبخت بوده ام که توانستم بعد گذشت مدتی قریب به ده سال ، فعالیت خلاق طراح را جستجو نمایم ". کریستیانز این فعالیت را معطوف به بهبودبخشیدن آموزش طراحی و نیز پیشرفت ابزارهای طراحی می داند و با معیار قراردادن دانش و فعالیت طراحی ، مدلی از تعاملات این دو به عنوان یکی از خلاقانه ترین جستجوهای بشری ، ارائه می نماید .

مراحل خلاقه ی فرآیند طراحی معماری ، متناوبا با فعالیت های شدید ذهنی و استراحت ذهن در مدت اندکی آغاز شده و پایان می یابد . همانطور که لاوسون فرآیند خلاقیت را در مدلی پنج مرحله ای توصیف می نماید که ابتدا با تشخیص وجود مسئله یا مسایل و تصمیم به حل آن ها آغاز می شود و در مرحله ای از این فرآیند ، بدون تلاش آگاهانه و با تفکری معطوف به وجود مسئله ای روشن برای شروع کار خلاقانه ، در مرحله ی بعد ظهور ناگهانی ایده و در پایان با پاسخ به مسئله خاتمه می یابد . در این فرآیند ، ایده در پاسخ به مسئله ی طراحی بسیار اهمیت دارد و تصمیم سازی و انتخاب دقیق از میان صدها راه حل که در پس فرموله شدن مسئله در ذهن می آید ، غایت مسئله است . این ایده به عنوان محصولی خلاق ناشی از تفکر همگرا و واگرایی است که در تکامل همزمان و مساوی بر ذهن طراحی هجوم می آورد و در صورت تراکم ایده ها ، به عقیده ی نگارنده ، طراح باید مسیرهای اندیشه را همزمان به پیشرفت وادارد و به آن ها اجازه دهد تاثیر خودرا هرچند اندک بگذارند ، سپس به انتخاب صحیح و طراحی بپردازد .

/ 17 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
م. رضا شیرازی

دوست عزیز! لطفا با نظر سازنده ی خود میزبان بعدی را همراهی کنید. منتظر هستیم.

م.ميرغلامی

سلام متن جالب و متفاوتی بود. این برخورد علمی با معماری الیته فکر کنم از محصولات مدرنیزم است و البتخ جا دارد مقوله خلاقیت در دیگاه مدرن و پسا مدرن با هم مقایسه شود. کتابی دارم با عنوان آرکیتکچر اند ساینسز (معماری و علوم : تبادل استعارات) که متاسفانه بدلیل مشغله کاری هنوز فرصت نکردم بخوانمش ولی فکر کنم راهگشا باشد. نوشته آنتونی پیکون و الخاندرو پونته

ح

نمایشگاه بررسی معماری و هنر ایران

ar00sak

salam, hesam jan. halet chetore?? hamishe posti ke mizari fogholade takhasosio jalebe. mamnoon behem sar zadi rasti, fek mikardam webloget bloc shode, chon baz nemishod. badesh didam i nazashte boodi vase hesameshghi. dige kashf kardamesh bazam mamnoon. shad bashin. felan bye

محمد موسويان

پربار باشين هر روز : لينک شما در وبلاگ فعال شد با تشکر

sara

سلام. ممنون از لینک. حقیقت و زیبایی مشکله. اما به تدریج می شه اون رو خوند و درک کرد. من این روش رو انتخاب کردم! صحبت کردن درباره اش هم خیلی به درک بهتر کمک می کنه. به همین هدف در وبلاگ گذاشتمش.

کورش

سلام امروزه روش های طراحی زيادی در معماری وجود دارند که به شيو های علمی نزديکتر هستند اما هنوز آثار معمارانی که فرايند خلاقيت هنری را طی می کنند به نتايج تاثير گذارتری می رسند و به ذات معماری نزديک ترند.

ar00sak

salam .khoobi ehsan jan?? jedi?? ey baba man ke nemibinamet pas engar jedi mano khoob mishnasia behar hal mamnoonam .movafagh bashi hamishe. bazam sar bezan.felan bye

حقيقت جو

http://naria.blogfa.com

فضای رويداد

دوست عزيز جناب آقای مهندس حسام عشقی شما به ضيافت معماری فضای رويداد دعوت شده ايد. با حضور گرم و صميمی خود محفل دوستانه ما را رونق بخشيد. چشم انتظار ديدار شما در ضيافت سوم با موضوع«سيستم آموزش معماري» هستيم.